AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.283

Ett par E38-fundringar

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu har jag fått fart på TV-funktionen i min E38 740iL igen. Den levererades ju med det mesta och då även TV. Men då det var en analog videomodul så bidde det ju inget med det sen de dödade det analoga nätet.

Men nu har jag bökat dit en flång ny original hybrid videmodul istället. Nu bor jag ju i en liten stad så det kryllar inte av sändare i området, så det blir en del avbrott i signalen. Men fy rackarn vad bra det funkar när det bara finns signal nog. Kör man mot Västerås så har man knallbild ett par tre mil före stan hur fort man än kör.

Nu ska jag bara hitta på en bra flatskärm i lämplig storlek att sätta mellan framsätenas ryggstöd på mittkonsollen, gärna med IR-sändare för hörlurar och DVD-snurra.

Kanske en DVD-växlare som tar CD och alla andra format m.m. kan få sin plats istället för original CD-växlare.

Har även funderingar att byta ut BM24 radiomodulen till en modernare BM54. Någon som kan förklara skillnader och fördelar med en BM54?

En flång ny MK4 navigator är på väg från Tyskland med nyaste kart-DVD:n.

Det som är kvar att försöka få tag på efter det är en engelskspråkig modul för röststyrningen av navigator och telefon.

Nu över till nåt helt annat.

Hur har ni det med era E38?

Jag tycker min är väldigt komfortabel, men ändå så kan den upplevas väl stötig och gå hårt över mindre ojämnheter i stadsfart. Det kan gneka till ibland från förardörren då den går över ett elakare gupp.

Det kan knarra rätt ordentligt från skinnklädseln ibland när man kör över ojämnheter.

Känner ni igen dessa upplevelser?

Dr Tinnitus

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Hej Tinnitus, känner delvis igen mig i din beskrivning vid körning. Särskilt knarret från skinnklädseln vilket för övrigt gjorde mig mycket irriterad - e38 ska ju inte låta som en Simca -75 innuti. Löste den problematiken genom att spraya siliconolja kring alla typ leder och upphängningar under stolen. Var alltså inte skinnet som knarrade för mig.

Beträffande dörren är mitt intryck att du verkar ha ett glapp i själva dörrupphängningen. För övrigt kanske det börjar bli dags med en översyn av bilens hjulupphänging - min bakvagn slår en del i både elaka och snälla ojämnheter och jag ska nu under vintern renovera bakvagnens upphängning. Har åkt i e38 med ok upphängning och skillnaden är tydlig.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lulebo67.

I min bil är det i första hand själva skinnklädseln det gnekar ifrån på ojämn väg eller när någon rör sig i sätena. Inte mycket men klart hörbart då bilen är så pass tyst i övrigt. Jag har ett särskilt problemområde i detta, och det är kåpan på utsidan av passagerarsätet som kan gneka nåt infernaliskt mot sätets bakre yttre skinn där det möter kåpan. Jag har smort in hela skinnklädselsn noga med BMW:s eget skinnmedel för rengöring och återfettning, men det gnekar som fan i alla fall där, men är helt tyst på förarstolen.

Sen är det inte i själva hjulupphängningarna det slår i på sämre vägar, utan det är själva hjulen och hela bilen som har verkar mer "tungfotad" på sådant underlag, t ex tvärgående broskarvar och liknande. Då kör jag ändå med original 235/60x16 med 1,8 fram och 2,1 bak. Man funderar ju hur i hela friden bilar med 18" eller mer och feta 35-40 profil eller lägre känns i jämförelse?

I övrigt på böljande kurviga vägar så går den som en dröm, utan nästan någon krängning och väldigt stabilt utan att vara gungig. Den bara mest flyter fram stabilt som berget och känns inte alls som en koloss på över 2,1 ton, inte ens vid rätt forcerad framfart på kuperade slingriga landsvägar. Klart imponerande.

Bilen är välservad och det finns kvitton på div bytta stag m.m. i hjulupphägningarna med jämna mellanrum.

Förardörren kan jag tänka mig kan vara dags att kolla upp gångjärnssprintarna då det är en tung dörr och bilen gått snart 21 000 mil. Men man kan inte känna nåt direkt glapp när man testar att lyfta i dörren. Gneket är inte alls mycket men det dyker upp då och då på sämre väg, och kan höras svagt över vissa gupp.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har fått för mig att det är bättre mottagning BM24. Kan dock inte komma på/hitta källan till den infon just nu.

Vad fick du ge för hybridmodulen?
Jag har en 728ia-97, kan också uppleva i vissa gupp att den går hårt. Sedan kan jag också känna att den tappar lite fotfäste ibland, på ojämn väg, det skakar då till i ratten. Mycket retsamt. Sedan skulle jag vilja att styrningen skulle vara lite mer direkt. Men i det stora hela mycket nöjd. Men jag har lätt att börja irritera mig på smäsaker på bilens uppförande, beroende på mitt för dagen humör. Vissa dagar älskar jag bilen andra dagar hakar jag upp mig på små detaljer angående bilen.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hybriden fick jag ge runt 5500 Kr før har jag før mig, helt ny med garanti.

Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jag kör en "Nexbase" från NetonNet med IR o dubbla skärmar; Huvudskärmen mellan sätena monterad på en egen utskuren plåtbit och den där självhäftande hållaren man får med i extra-satsen.
Den andra skärmen körs på nackstödet med en PS2 konsoll.

/S
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Hej! Åkte E38 750 -95 förrut, och jag känner inte igen mej alls. Min bil hade 20" men man kunde tro att det var 16" gick alldeles silkes lent även över rejäla hålor, och vägen var tvungen att va rejält dålig om den skulle kännas spårkänslig. Faktum är att jag nästan inte kände någon skillnad alls när jag åkte på dubbfria vinterdäck 16".

Lycka till med er E38:or, enligt mej världens isärklass snyggaste sedan kaross!!

Mvh Mathias
Ni som har stötig gång ska nog se över bussningar länkarmar och leder. Åker själv på Alpina 20" och bilen går tyst öch mjukt som en dröm på vägen !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.