AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.804

335:an, referat från en ägare önskas!

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Nu har det ju gått ett tag sedan 335:an kom ut på gatan till försäljning.
Och det vore intressant att höra en sammanfattning om hur bilen upplevts sedan inköp.
Alla svar är ju intressanta,men roligast vore att höra från de som ägt sedan ny,och allra helst sedan den började säljas.
Glädje,överaskningar,problem eller måndagsexemplar.!?
Berätta om er uppfattning om kvalite och körglädje,eller brister och problem.!

MVH Patrik

Under BMW abstinens för tillfället!
ps
37
psilow
M240ix -20
Porsche Cayenne -20
PLUS
- - - - -

+ Design
Högst subjektivt, naturligtvis, men jag tycker att coupé och touring är mycket lyckade. Sedanen är absolut inte ful, bara mindre lyckad. Står sig mycket bra i klassen. Om man bara kunde fått coupéfronten på touringen så.

Inredningsdesignen är dessutom mycket lyckad - minimalistisk, men all funktionalitet finns där. Bilen är snyggast inuti utan navigatorskärm enligt mig.

+ Utrymmen
Upplever jag som mycket goda i klassen - i alla fall jämfört med V50 och A4.

+ Komfort
Sportstolarna är mycket sköna och bak sitter två vuxna bra i ganska skålade säten. Jag sitter utan problem bra bakom mig själv (180cm). Bilen går också skönt trots tilltagna däck och en rätt hård sättning - nu har jag dock inte M-sportchassi eftersom jag har fyrhjulsdrift.

+ Ergonomi
All funktionalitet sitter bra till för föraren, man kan förbli som gjuten i stolen och ändå sköta det mesta.

+ Motor
En pärla till motor.

+ Prestanda
Svårt att klaga på en kombi som spurtar till 100 runt 5 sekunder. Dessutom finfina bromsar när man skall tillbaka till 0.

+ Ljud
Motorn låter naturligtvis störtskönt, men även professionalstereon är prisvärd.

+ Chassi
Mycket, mycket rolig att köra - och känns otroligt säker.

+ Fyrhjulsdriften
Har varit kanon på torr väg och vintern skall väl bli ett rent nöje :-)

+ Kvalitet
Premiumkänsla i alla knappar och vred - bilen verkar dessutom makalöst solid i konstruktionen.

+ Bensinförbrukning
Jo, faktiskt! Med tanke på effekten, fyrhjulsdriften och att bilen uppmuntrar en gasglad körstil så är jag nöjd med 1l/mil blandad körning - och då kör jag dessutom mycket (majoriteten) stadstrafik. På lands-/motorväg i laglig hastighet på 6:an är förbrukningen riktigt bra.

- - - - -

Ja, det var det positiva det. Mycket gäller naturligtvis för hela E9x-serien - och det är ju en riktigt bra serie bilar!

MINUS
- - - - -

- CDV
Ja, jag vet att detta går att åtgärda, till och med själv för de händiga, men det är ju själva f-n att man från första dagen med en bil för en halv miljon skall behöva göra modifieringar för att den skall uppföra sig som den körmaskin i premiumsegmentet som BMW så stolt hävdar att de producerar.

- Priset
500 000+ SEK är trots allt rätt mycket pengar för en mellanklassbil, även om den tillhör de absolut bästa i klassen. Uppenbarligen är vi dock många som ändå tycker att den är värd det.
- - - - -

Det ser nu ut som att det är många, många plus och bara två små minus. Ett varningens finger dock för CDV-minuset, som drar ner betyget rejält då det påverkar körupplevelsen, kvalitetsuppfattningen, BMWs klassiska "magi" och smidigheten. Kan man åtgärda det (alternativt köra automat) så har man dock en bil som i stort sett saknar brister om man har lust att betala för den.

Så, nu har jag nyanserat mig lite också, eftersom jag mest brukar tjafsa om CDVn :-)
Buspelle
Kan instämma i det mesta ovan bortsett från att jag inte upplever cdv´n som något problem......samt att sedanen naturligtvis är snyggast....titta på nya M3 Sedan....helt underbar. Körde M5 E39 tidigare och 335an är en värdig efterträdare även om M alltid är M. Vad som bör understrykas är att byggkvalitén i 3-serien förefaller överträffa det mesta. Vi har har två 3-seriebilar- utöver 335n även en 320 som min fru kör - och hitintills har det inte varit ett enda fel på någon av bilarna.
ob
48
obrad
335-08
Lyfter denna tråd för att slippa öppna ny,efter 50 mil med 335 hör jag ett ljud när bilen går på tomgång som försvinner när man trycker ner kopplings pedalen .Jag är 90% säker att det är urtramplingslager som hörs så innan jag går till BMWs verkstad och bråkar vill jag höra av andra 335ägare om dem har samma problem Tack...

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
obrad

"hör jag ett ljud när bilen går på tomgång som försvinner när man trycker ner kopplings pedalen"

Kan du vara lite mer specifik. Ska kolla ikväll när jag kommer hem.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Har haft en sedan sept 06, har funkat klock rent, det enda jag fått byta år en omgång tändstift, men det beror nog mera på att jag chippat upp den till ca +400hp. Den enda grejen som funkar halvant är armen som tar fram bältet,missar lite ofta.
Köpte den för att ha till nya m3 kom ut, började trimma den och fick smak på det.Den är idag snabbare än m3, och har ett mycket bättre vrid.
Den är förvånansvärt snål med bensin.
Jag har riktigt kul med den här bilen mest pga att den är så lätt och billigt att höja effekten på den, (den går ju hyfsat i original ochså)
Kr
147
Kraxx
335 i Touring -07
Har haft min sen i sommras inte ett enda strul allt går och låter klockrent
Ursäkta min okunnighet men vad är CDV ??

Jag vet inte hur man länkar så jag citerar Mugge nedan; =)

"CDV står för Clutch delay valve och är den ventil som syftar till att bromsa kopplingsuppsläppet. Dvs om du vid aktiv körning dumpar kopplingen istället för att släppa upp den, så bromsar cdv:n uppsläppet så att kopplingen slirar lite mer än vad den skulle ha gjort annars, på så sätt minskar slitaget på drivlinan på kopplingens bekostnad"
Buspelle
Lizzardo: CDV´n (cultch delay valve) är en ventil som syftar till att reglera kopplingens ingrepp så att detta blir mjukare. I princip kan man säga att om man kliver av kopplingen så bromsas ingreppet upp av denna ventil.
Buspelle
En länk om hur man tar bort cdv´n; Länk
ob
48
obrad
335-08
Andre-motorn i gång då hör man ett malande ljud från motor det försvinner när man trycker ner koppling -pedalen.Och ljudet återkommer så fort man släpper koppling-pedalen.

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
obrad: Det låter misstänkt likt detta -> Länk

Kolla svar 4

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
ob
48
obrad
335-08
Tack.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.