|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag byter olja en gång om året (ca 500 mil), bromsbelägg/skivor och utför lite mindre småpyssel på bilen själv. Blir det större grejer, el eller lack så tar jag hjälp av yrkesfolk =) När bilen säger till om inspektion, olja, bromsolja eller kylarvätske byte så får verkstaden göra det pga det minskade andrahandsvärdet på bilar utan kompletta serviceböcker |
|
|
Per L. dubbdäck är lite bätre,men hur många gånger har du blankis på en vinter ?det mest ni kör på bar mark med era dubbdäck. alex |
|
|
Här byter man knappt däck själv... Det har väl hänt att man bytt bromskivor, blinkers och strålkastare etc men för det mesta blir det verkstad. Har tyvärr inget garage. Får oftast köpa nya däck inför varje däckbyte dessutom :( |
|
|
Grafitfett funkar finfint och håller sig fräscht betydligt längre än kopparpasta. Gillar inte kopparpasta riktigt då det torkar och blir klumpar av det. För att återgå till topic så gör jag det mesta på mina bilar själv. Bygger om och reparerar mm mm. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag mekar för husbehov. Mitt bilinnehav inskränker sig till en vw buss -66, en vw pickup -69 och en pickup till -75a. Och min 318i -87a då :) Husbehovet är ganska stort.. Jag minns en gång när jag inte orkade byta spindelled på en 240, då lämnade jag in bilen, annars är gångerna lätträknade.. |
|
|
Har just plockat ur motorn ur 635an som blir vinterpyssel.Helrenovering nu när det finns nya fina delar att tillgå.Kanske inte finns om 15 år.Borra,nyakolvar+ringar,rikta stakar och väga in, och nyslipad vev,slipa ventiler och nya tätningar,Nya skruvar/pinnskruvar till allt.Blästra och lacka. Lackar även motor-rummet när man ändå har byxorna nere.... Det är mitt "vinterpyssel". Mina andra bilar får "vanlig service" (Bmw-E36-98 och Saab 9-5 2001). It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
puiu: Sant! Fast problemet är att du inte har en aning om vart och när det är halt och inte! Kan ge dig ett exempel som jag råkade ut för för ett par år sedan: Körde som vanligt till jobbet i Gbg-trakten. Det var ca +2-3 grader varmt ute. Som vanligt så var det "höstväglag" dvs plaskblött (saltat). Saktade ner till 70 och tryckte i farthållaren när det blev 90 igen. I samma stund varvade motorn upp och jag fick sladd, retursladd, en till och hjärtat fastnade halsgropen. Jag redde ut situationen och höll mig på vägen hela tiden. Det hade på 50 meter gått från plaskblött till fullständigt skithalt och jag upptäckte det inte. Jag körde därefter 30-50 kph och tyckte att det gick alldeles för fort. Efter 5 km blev det stopp! 3 personbilar och en lastbil hade krockat. Jag kom samtidigt som brandkåren. Brandgubbarna var tvungna att hålla i sig för att halka omkull på vägbanan. 3 km efter krockstället (nästa 70-sträcka) var det plaskblött höstväglag igen! Troligen hade man glömt alt. inte hunnit att salta just den 90-sträckan! Jag tror att det var mina dubbdäck som gjorde att jag slapp åka av vägen den gången. Fästet på glansis är ju odiskutabelt sämre för friktionsdäck! Till sist ett citat från Aftonbladets vinterdäckstest (verifierat även av andra) om friktionsdäck på asfalt: " Våra tester visar år efter år att dubbdäcken är bäst på is OCH på asfalt, medan de dubblösa däcken bara når upp till dubbdäcken på snö och i slask" Per L |
|
|
Här ovan skall det naturligtvis stå: Brandgubbarna var tvungna att hålla i sig för att inte halka omkull på vägbanan. Per L |
|
|
JAg fixar lite för husbehov, byter bromsklossar, bromsledningar och småfix själv. Servicen och elfel låter jag verkstaden fixa. Det är kul att kunna själv och man kan oftast mer än vad man tror. Men just el och den biten vill jag inte ge mig in på. Niklas Fransosen |
|
|
bra grabbar ni är duktiga ,för dem på verkstad ta alldeles för mycket betålt för så enkla grejer. alex |
|
|
I princip gör jag allt själv..Det enda jag lämnar iväg är arbeten där man behöver lyft eller specialverktyg/specialkompetens (tex byte oljetrågspackning,byte av kardanrörets stödlager/hardy/homoknut osv). Anledningen till att jag skruvar/servar själv är dels att jag då VET att det görs mycket noggrant utan minsta lilla slarv men även för att jag gillar att skruva. Detta gäller alltå min M...På vinterbilen gör jag allt själv så länge man inte behöver lyft (dvs typ växellådsbyte/motorbyte) |
|
|
Jag byter glödlampor och skiftar däck själv, lämnar in för allt annat. Nu inför bytet till vinterdäck på bruksbilen tänker jag dock låta en däckfirma göra jobbet åt mig, det är värt några hundralappar att slippa stå och slita med domkraft och hjulbultar. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
har skruvat massor tidigare i mina bilar, men det känns som att jag tappat gnistan lite, vill inte ha en massa strul längre. så numera lämnar jag inte för det mesta utöver vanlig service, dvs olja och filter, samt sånt där meckar jag själv. men gäller det mer avancerade grejjer än att byta bromsbelägg och sånt där, får min lokala verkstad göra det istället. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.