|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
idag var det dags att byta till vinterdäck och samtidigt har jagt plockat isär bromsbelägg och oket, smörjt med kopparpasta, kollat om allt va okej och satt de tillbaks igen. Nu klarar jag mig inför vintern. Jag undrar hur många av er gör likadant? Själv gör jag detta varje år. Tacksam för svar. alex | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Som ägare till 6 bilar...låter det där som helgstidsfördriv! =) MVH Patrik Under BMW abstinens för tillfället! |
|
du kan sälia 5 bilar av dem och sen du har mer tid till det, alex |
|
|
patrik. du behöver inte meckar med alla på en helg? alex |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Du menar,mer tid till annat hoppas jag? =) Önskar jag kunde...men bilar är gnistan i mitt liv! ;-) MVH Patrik Under BMW abstinens för tillfället! |
ASA racing |
Det är nog bra att sköta om sin bil, men att smeta kladdig kopparpasta på bromsbeläggen, är nästan lika tokigt som att spraya 5:56 på bilelektroniken. Kopparpasta är till för glödheta grenrörsgängor. 5:56 är enbart till för att smörja med. Dessutom drar kopparpastan till sig grus & vägdamm. Allt skräp fastnar i den sega geggan. |
|
ASA. För det första säger han ingenting om att han smetat kopparpasta på själva beläggen. Kopparpasta är utmärkt så fort det är "metall mot metall" som ska smörjas, inte bara på grenrör, så det funkar kanon till ex.vis glidpinnarna på ett flytande bromsok. För det andra: 5-56 använder man inte till att smörja med. 5-56 är endast till för att få loss sådant som kärvat/rostat fast; det har så gott som inga smörjande egenskaper alls (som varar längre än en kvart efter påsprayandet). |
|
ASA racing |
ENOR! Att kleta kopparpasta på glidokets pinnar är ej att rekommendera, kopparpastan torkar efter några få månader. sedan är den i konsistensen som segt torkat tuggummi. Vad det sedan gäller ditt vilda påstående om att oljan i 5:56 ej skulle kleta efter det att drivgasen dunstat, det får stå för dig. Jag använder själv 5:56 som ett utmärkt smörjmedel, från allt till gnisslande gångjärn,mm. Men att sedan spraya det över fördelarelockets insida är ren galenskap, trots att detta rekommenderas enl etiketten på burken. |
|
Tja ett tips andvänd alminum pasta i stället den håller mycket längre å den har bättre smörj egenskaper. Får du koppar pasta på abs givaren kan abs lampan börja lysa. |
|
|
5-56 är en väl marknadsförd "skitprodukt"; som rostlösare är den väl OK men som smörjare av t.ex leder och gångjärn räcker den inte länge då dess "unika rostlösande forumla" effektivt " tvättar bort" allt fett i den "smorda" leden... Finns klart bättre grejer men såklart i olika burkar Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
5-56 kommer inte innanför mina portar! Förmodligen har jag en förutfattad mening men den är i alla fall att 5-56 tar man till när man inte orkar fixa felet ordentligt! Kopparpasta använder jag ofta och gärna sedan åtminstone 40 år tillbaks. Funkar enligt min mening utmärkt till "glidande" bromsok och mycket annat! 5 bilar har jag (Porsche 356 -62, P1800 -63, BMW 3.0S -72, BMW630CS -76 och SAAB 9-3 Aero -00). Mängden beror förstås på att om en går sönder måste jag ha en annan i reserv att åka med. Och om "en annan" går sönder så måste jag ha en tredje att åka med......osv! Det enda jag inte varit inne i och mekat med på min 3.0S är klockan! Bilen har under mina nästan 60.000 mil (köptes begagnad vid 15.000 mil) aldrig varit inlämnad på bilverkstad! Per L |
|
|
mickaellllll. det är sant att aluminum är bättre men jag har köpt ett halvt kg för längesen och det måste användas. ASA RACING: jag har gjort detta i många år jag har märkt att kopparpastan är kvar och det har fortfarande bra egenskaper av att glida metall mot metall, men det måste göras varje år. |
|
|
Vinterdäcken ska dock snart på för min del, kör med sommardäcken månaden ut =) mvh, Figgeh~ |
|
| Figgeh.jag kör med friktiondäck,och jag hoppas att du gör likadant? | |
|
I ett SAAB-forum kostaterade en person på ett tydligt och hårdhänt sätt om det var dubbat eller odubbat han egentligen borde ha kört med: "Många friktionsförespråkare resonerar som så att "det så sällan är blankis så friktionsdäck funkar kanon för oss." Funkar säkert alldeles utmärkt, för det mesta men just den dagen då det verkligen är ren blankis i en högerkurva på en landsväg? Hur gör man då? Körde också dubbfritt med samma tankesätt tills för några år sedan då jag i endast 15km/h kasade rakt fram i en kurva på ren is, fullt tryck på bromsen med båda fötterna, splirrans nya Michelindäck, men icke, plöjde rätt in i ett elskåp. Sen kom tankarna, tänk om någon gått där på trottoaren där jag plöjde fram Är fullkomligt övertygad om att dubb räddat mig där så sedan dess kör jag alltid på dubb" Per L |
|
| Per L.det är så att ibland kan 15km\h vara för mycket ,om du skulle haft dubbat det skulle iallafall inte hjälpt.på blankt is? | |
|
jag utför all meckande själv, blir roligare och biligare på det sättet. sen känner man väl en annan samhörighet till pärlan om man kan varenda bult utan till. fast iofs har man en -03 tex så tror jag inte att jag skulle begripa mig på den, på tok för mycket el. mvh kim |
|
|
klipen när det handlar om el lämnar jag oxa pärlan på värkstad det är för avanserad för mig. alex |
|
| Att rengöra och smörja upp oken ingår väl i rutinerna för alla när man byter däck, eller... ;-) | |
|
ja det borde det göra om alla tog sig tid att smörja upp ok,niplar osv varje år så skulle bromsar vara så mycket enklare att hålla på med. att köpa en 20 år gammal bil som inte fått mycket kärlek är inte direkt nåt lätt skruvat objekt. håller på och spenderar tid i garaget på polarens 320 med 325 motor som han köpt för en billig peng för nåra veckor sen. och jag säger då det vilket jobb. mvh kim |
|
|
puiu: Jag drar alltså följande slutsatser av dina kommetarer kl 16:32: - du tror alltså att SAAB-ägaren, som beskrev sin situation i mitt inlägg, hade fel när han trodde att han skulle klarat sig från att krocka med dubbdäck isf friktionsdäck! - du tror inte att dubbdäck bromsar bättre på blankis än friktionsdäck! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.