AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.285

Hur ska jag få tag i ett billigt chip till min kompressorkonverterade E46 330ci?

ka
14
kazeline
Bmw 540i - 01
Jag har en kompressorkonverterad 330ci e46, och jag har gjort allting själv.
Det enda som fattas är hjärtat... dvs styrningen!

Jag vill inte betala mer än 5000 kr MAX... och då kan man inte mappa eller köra med ett eftermarknadssprut...

Är det någon som kan ordna ett chip snabbt? Någon firma som säljer kanske?

Laddar 1 Bar, kompressor, större spridare, bytt kammar, kolvar, sänkt komp mm.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det kan bli svårt att få det 100%-igt om man inte mappar bilen, men det vet du ju ;)

Du kan höra med Länk de säljer ett kompressorkit så de kanske kan hjälpa dig?

Värt ett försök iaf :)

Mvh/ Niclas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är ju imponerande att du fått ihop detta själv:)
Får jag påtala risken att om du inte mappar serisöt så finns risken att allt det dyra går åt skogen. Har du kört motorn någongång?
De som jag vet är seriösa är Länk Dr Claus slår det mesta. Sedan kanske Länk som donat lite med 540is bilar kan tipsa om ngt? Alternativt Dr Per på Bil&Motorteknik, han kan i alla fall peka i rätt riktinign, han känner rätt folk.
Mvh
Asken
ka
14
kazeline
Bmw 540i - 01
Hej...

Jag vet risken med om man mappar fel, just därför jag aldrig kört ute på gatan om man säger så, bara startat och allt funkar galant förutom Styrningen då...

Jag ska höra med de som ni rekommenderat, och kolla upp detta... Dock så laddar tyvärr flesta kompressorkit endast 0,5 bar, jag laddar ju det dubbla :)...

Mappa Kompressormatad motor borde inte vara så jävla svårt, konstant ökning hela tiden ju, inte som en turbo, hade vart lite jobbigare då!

Men jag behöver ytterligare fler kontakter,,, har ni några fler att rekommendera?

En fråga till, om jag fixar en TUNAD ECU, som redan använts förr i en annan bil med kompressor som laddade 1 bar, kan man då ta den och lämna in den till någon firma som billigt kan göra lite småmodifikationer så den passar min bil så att säga?
varför inte fullfölja detta hela vägen, och spara nån månad extra och låta tex turbocenter mappa bilen åt dig så vet du att du får ut allt du kan ur den.

/mvh jocke
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har litet svårt att förstå varför du gör ett sådant seriöst jobb och inte slutför det!?
Du tar ju jättestora risker att bränna kolvar, ventiler och annat tråkigt om du inte gör även en seriös mappning av motorn! Förutom risken att inte alls få ut optimal effekt av motorn.

Har du byggt efter eget huvud och plockat ihop motorn av grejor du själv valt finns det inga standardhip "i världen" som passar!

Per L
ka
14
kazeline
Bmw 540i - 01
okej,,, ja fattar poängen... men hur mkt tar de för mappning då?
Vet ni några bra som gör ett bra jobb till ett bra pris?

Jag ska ringa turbocenter i veckan o fråga claus...

men några andra ställen?

Tack
kazeline,

Du får normalt betala ca 8-10.000:- för en mappning. Kosta på dig det om du ska ladda 1 bar om jag förstod det rätt, för annars kan det kosta i slutändan, och det rejält;) Mappar du inte och hårdkör är det inte frågan om utan hur fort grejorna pajjar. Har du tur är det något billigt, ungefär som en mappning kostar innan grejorna sitter på plats igen. Har du otur kör du inte mera fortåkarbil på ett par år med normal inkomst. My 2 cents.

MVH/ Qvarnis
exakt.. gör man allt ordentligt i botten och inte avslutar med ett körsbär på toppen (synonym;)) så kan det i slutändan bli kostsamt + att du får göra en riktig mappning på det..... ;).

ställ undan bilen tills du sparat dig en 9-10k och sen gör du en riktigt seriös mappning hos nån väl rekommenderad firma som är hemma på att göra om motorstyrningar.

har många kompisar/bekanta som haft och göra med claus på TurboC och dom har ALLA varit nöjda med resultatet.

som exempel så mappade han en bekants evo9a på gatan, dvs utan bromsning i bänk eller liknande, utan gick enbart på värden och hur bilen gick.

när som sen bromsade den för att försöka lura ut dom sista hästarna, hittade dom nästan inget att göra, utan fick tillslut endast ut 3.7hk eller nåt sånt på toppen motför mappningen på gatan.

det säger endel om rutinen hos den mannen.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.