AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.394

E36 M3 3.2 -- vad betyder olackat motorrum och höjt varvstopp?

Jag var och tittade på en E36 M3 -97 (uttagen oktober -96) idag. Såg bra ut och verkade välskött. Några småskavanker fanns såklart som det gör på en tio år gammal bil.

En sak gjorde mig dock smått konfunderad. Motorrummet -- alltså stötdämpartornen osv -- och insidan av bagageutrymmet -- alltså kanterna närmast luckan osv -- var inte lackade i bilens färg. De hade istället en matt gråaktig färg som kändes ganska tunn. Fick mig att tänka på grundfärgen som nyköpta bilplåtdelar har. Jag har aldrig sett detta innan men vet inte om det bara beror på att jag inte tänkt på det. Jag vet ju dock att jag sett tex. estorilblåa m3:or med estorilblå motorrum. Säljaren påstod att de på BMW hävdat att det är vanligt med olackat motorrum på BMW-bilar..

Har någon här någon erfarenhet av detta eller några synpunkter ändå? Bilen hade en något ovanlig metalliclack som möjligen var ny för modellåret eller en sonderlackierung. Kan bilen ha hamnat i en övergångsperiod eller något liknande, eller lackades kanske inte motorrummen på "sonderlackerade" bilar?

Nästa fråga: Det verkade som att varvstoppet inte slog in där det ska. Hur går man egentligen tillväga när man höjer varvstoppet på en m3:a och varför gör man det? Bilen verkade inte trimmad eller chippad, att döma av hur den gick, bilens historia och det intryck säljaren/ägaren gav.

Tacksam för all typ av input! :)

PS: Jag är splajtans ny här, så hej på er alla!
Jag fick en tanke om motorrumslacken: BMW kanske inte klarlackar motorrummen? Ni som har metalliclack på era bilar, ser lacken i motorrummen likadan ut som på resten av bilen eller är den mattare?
Ja det gör det, sebbe
Vilket? Likadant eller mattare?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Min lack i motorummet ser likadan ut, men är ju förstås lite skitig där inne=) Den är garanterat chippad eller mappad, därför är varvstoppet höjt! De är så liten skillnad på en chippad vs original när de gäller sugmotorer, så den kan nog mycke väl ha ett trimchip i sig! Tror inte riktigt på chip, men en bra mappning kan nog ge lite mer iaf!
Jag tänkte väl det... Fattar inte varför färgen var annorlunda på den här.. Jag tror (_tror_) inte den var omlackad, och det finns väl inga matta BMW-lacker (om nu den gråaktiga i motorrummet skulle varit originalfärgen)??
Lite off topic i den här tråden, men det var en annan sak jag reagerade på när jag kollade bilen. De m3:or jag tittat på tidigare har alla haft en lista över bilens utrustning fastklistrad i serviceboken, men den här hade inte det. Ska det finnas en sådan lista i en "äkta" servicebok eller fick inte alla en sådan?
Min är mattare i motorrummet, det är samma färg men inte klarlackat.
(Daytonaviolett, om det nu har någon betydelse)
Aha.. Det verkar ju inte helt orimligt att skippa klarlacken i motorrummet, och med lite god vilja skulle man kunna tänka sig att motorrumsfärgen i bilen jag tittade på var en basfärg till lacken. Den hade inte precis samma nyans men ganska nära.

Lite skönt att höra att det förekommer i fler bilar iallafall. Man kanske inte ska ana fuffens och båg för precis allting... :)
utrustningslitan hittar du under sittdynan bak..
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
motorutrymmet klarlackas inte, men ska ju givetvis va samma färg som bilen.

M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Min före detta m3 e36 var inte heller lackad i motorutrymmet och inte på insidan av bagageluckan. Så det är inget konstigt med det.

Mvh Fabio
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Du behöver inte va orolig ang färgen i motorrum osv. Har samma på min och vet massor av andra E36 där det ser likadant ut.

ch
309
chrcel
m3coupe-96
hmm verkar skumt att de inte är samma färg. ska de verkligen va så??

mvh pezen
Länk
Tack för alla kommentarer, ni har övertygat mig om att det inte är något fishy med bilen ifråga.. :) Har kollat lite närmare på bilder på motorrum också, bland annat på en annan technoviolett m3:a (bilen jag kollade var just technoviolett förresten, nämnde nog aldrig det) och den såg precis likadan ut.

Jag tror med andra ord att det ska vara så. Technoviolett är en smålurig färg som skiftar i nyans ganska mycket beroende på ljuset. Utan klarlack kan den nog se grådaskig ut i lite skum belysning. Som i ett motorrum till exempel...

Hittade den här bilden om någon är intresserad av hur det ser ut:

Länk

Jämför tex. det högra stötdämpartornet som ligger i skugga med det solbelysta till vänster.
samma på min M5 jag hade... ingen klarlack under under huvven.. även om kulören är densamma så blir det inte riktigt samma "färg som med klarlack
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det var bättre förr.... Roligare att hålla putsen i ett ordentligt klarlackat motorrum.
Ser slaskigt ut på E39:an utan klarlack... Tacka vet jag E28, E30 och E34.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.