AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.166

Är en E46 03-04 ett bra köp och ska man välja en 4wd?

Hej har funderingar på att köpa min första BMW funderar på en e46 330 eller en 320 diesel runt 03-04a. Vilken av motorerna är bäst samt bör man kolla upp något speciellet på BMW vet just inte något om varken bilen i sig eller motorerna. 4wd eller bakhjulsdrift? hur "bra" är BMW:s 4wd jämfört med tex. Audis? tacksam för svar / ante

An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
BMW 4 hjulsdrift är ju utnämnd till världen mest intilligenta 4-hjulsdrift.

Mvh Andreas
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Jo, men inte den variant av 4wd som finns t.o.m E46, utan den som fått så mycket beröm är X-drive som på 3-serien kom med E9x-modellerna.

E46 har istället ett fast förhållande i fördelningen av kraften där ca: 40% går till framhjulen och resten bak. (har tyvärr inte exakta siffror, även om jag hört 37/63 någonstans. Det finns säkert någon där ute som sitter på exakta siffror och kan berätta hur det ligger till.)

Gällande 330i eller 320d så är de ju inte direkt jämförbara, annat än att karossen ser likadan ut, så vilken som är bäst beror helt på dina behov.

Sök här på forumet så får du upp en massa trådar som behandlar vad man bör tänka på, vilka standardfel respektive modeller har etc. etc.
Framför allt kommer du att märka att de flesta har överseende med småsaker bara för att få uppleva 'känslan' i en BMW.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
tänkte väl mest på 330 dieseln och inte på bensin modellen...aha så det är inte 50/50 drivning på bmw:s lite "äldre" modeller?
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Nope, som sagt så är 4wd på 3-serien fram t.o.m -04 mer bakhjulsdriven. Om det är en 4wd 3-serie BMW diesel -03 till -04 du vill ha så är urvalet begränsat...kolla 'modellguiden' till vänster på sidan så der du vad du har att välja på :-)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
ok tack ska ni ha för svaret om 4wd.. men vad skiljer motorerna åt annat än att jag antar att 320:n har en 4:a och 330:n har en 6:a. är någon motor känd för att ha några tendenser till "fel" eller är båda så att säga skottsäkra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.