|
|
|
|---|---|
|
När man är ute och kör lugnt i min farsas 330 så är det i princip omöjligt att få till mjuka växlingar. Problemet är att så fort man trycker ner kopplingen så rycker bilen till. Detta fenomen finns tex inte alls på min 523, där känner jag ingenting alls när jag trycker ner kopplingen. Är detta beteende normalt på e90 330? | |
|
CDV = Clutch Delay Valve är en liten ventil som förstör mycket av kör- och premiumkänsla i E90. Jag är otroligt besviken på BMW för denna helt onödiga och värdelösa pryl. Sök på CDV här eller på e90post.com så kommer du få en bra beskrivning av eländet. Det är faktiskt så illa att jag - om BMW inte ändrar inställning - inte kommer köpa en ny 335 när jag byter om några år, utan kommer byta till exempelvis Audi S4. Möjligen tar jag BMW med automat istället, men jag vill helst kontrollera min raka sexa manuellt. |
|
|
går ju att åtgärda på ett sätt som inte verkar allt för avancerat, Länk |
|
| nagge: Jo, men jag vill ha en originaldel från BMW som ersätter den nuvarande CDVn. | |
|
aha, då blir det ju knepigare... |
|
|
Har också en 330 (XI touring-06). Märker inte av att bilen rycker till vid växlingar varenda gång. Tvärt om tycker jag växlingarna går väldigt smidigt med denna bil. Ryckningar kan dock inträffa när jag trycker ner kopplingen någon enstaka gång vid krypkörning på 1:an växel. Åandrasidan inträffar också lika ofta när jag kör min andra bil, en Audi allroad. Jag drar slutsatsen att det handlar om handhavande och körstil snarare än något typiskt för cdv... |
|
|
Tack psilow, försökte faktiskt söka efter det där innan jag skapade tråden då jag hade i bakhuvet att jag läst om en ventil till kopplingen men tyvärr glömt bort vad den hette och vad den gjorde.. här fanns iaf bra info Länk Nån verkstad som fixar det i sthlm? JWR? |
|
|
Vigg0: Perre Larsson Bil&Motorteknik i Huddinge tar bort CDVn om man vill köra det spåret, men tyvärr känner jag inte till någon "elegantare" lösning, som t ex Zeckhausen, i Sverige. Jag väntar med spänning på en sådan - och då helst från BMW själva eller en av deras samarbetspartners. Att förvänta sig det från BMW verkar dock vara rent önsketänkande och rätt naivt, eftersom de inte erkänner CDVn som ett problem - den är ju enligt dem en lösning (!) |
|
| Borde inte verkstan du nämner kunna byta CDVn åt en om man köper hem en modifierad då? Tack för tipset hur som helst. | |
|
Det skadar ju inte att fråga. Och kanske skulle Zeckhausen kunna tänka sig att skeppa till Europa om man är några stycken som går ihop om en beställning? Jag är intresserad av en sådan lösning. |
|
|
psilow: Hav förtröstan;) Is it possible to import your CDV´s to Sweden? Best regards /Robert Jansson Robert, Yes, I ship CDVs to Sweden frequently. Simply add the appropriate CDV to your shopping cart, then follow the checkout instructions. You will be presented with UPS and USPS shipping options. Sincerely, David Zeckhausen President, Zeckhausen Racing (800)222-8893 www.zeckhausen.com |
|
| Det är ju excellent! :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.