|
|
|
|---|---|
|
Hej. Som Info: En bekant med en Jaguar X-type fick ett urladat batteri, och när han provade öpppna dörrana så var alla lås strömstyrda öven bakluckan. Vad göra, om han hade haft drag så kunde man ha kopplat en batteriladdare till släpvagnsuttaget Länk och laddat batteriet genom stift 54G och jord. Han hade inget drag utan fick åka till en försäljare och på en av bilarna dom hade till försäljning se hur man kunde öppna huven utifrån. Han har nu kompletterat med ett extra 12V uttag som man kommer åt utifrån. Ville bara tipsa om 12V direkt batteri spänning via släpvagnsuttaget. | |
|
Mja .. under förutsättning att man kopplat 54G till +12V och inte som många har det till t.ex. backljus eller dimbakljus.. Annat bra ställe är annars på startmotorns solenoid som ganska ofta går att komma åt utifrån/underifrån Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Lite skumt att de inte testade nödöppning, vilket så gott som alla bilar med elberoende i dörrlåsen har. Tekniken varierar, oftast håller man upp/in låsmekanismen samtidigt som man vrider nyckeln förbi det normala upplåsningsläget. Inte sällan trögt och kärvt eftersom det sällan används, många kan gå ed på att det inte går, men det går...) 54G är normalt inte fast plus i släputtag utan lite av "fulkoppling", dvs det varierar vad man använder denna terminal till. 54G är ursprungligen avsedd för bromsfunktion (pneumatisk broms) i släpsammanhang. Här är den kompletta listan över terminaler mm i tyska bilar: Länk FP |
|
|
Min E32 strulade i våras, tände innerbelysningen och drog ur batteriet. Testade "nödöppning" på bägge framdörrarna, ingen fungerade. Jag laddade batteriet genom att ansluta en 4 A laddare till bagagerumsbelysningen. Sedan dess har jag aldrig låst i detsk dead-lock läget. Om man inte gör det tycks "nödöppning" op E32/E34 fungera. I vart fall är det så på min. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.