AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.455

Tysk bilbesiktning?

Tüvbericht liegt bei,

Vad är den egentligen innebörden av detta?
Får jag köra bilen till sverige?
Är den avställd?
Kan det bli problem att registrera bilen i Sverige?
Tacksam för snabba svar, från Er med mer erfarenhet än jag själv.

Mycket vill ha MER!
är det ingen som vet?!
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
låter som om det 'medföljer besiktningsprotokoll'.
TÜV är motsvarigheten till vår bilbesiktning (det finns även ett annat bolag vid namn DEKRA). TÜV-Bericht betyder "rapport från bilbesiktningen" samt att det medföljer.
Detta betyder att 1. bilen har besiktigats 2. bilen har genomgått en frivillig test. Jag tror dock att det förstnämnda gäller.
TÜV kollar, som hos oss trafiksäkerhet och att avgaserna ligger inom gränserna. Du bör dock fråga när testet gjordes eller när bilen skall besiktigas nästa gång. Besiktningen skall föras in i bilens papper (firmastämpel och signatur)

TÜV gäller för Tyskland och det skall inte vara något problem att köra den till Sverige. Du måste ju avregistrera den i Tyskland (ställa av den)och registrera den för utförsel (glöm ej försäkring - bägge grejerna ordnas via TÜV eller DEKRA)

Om du har BÄGGE bilens papper (Autobrief i A5-format och det mindre i halv A5) i orginal, avgasvärden inom svensk besiktnings värden, bilen -94 eller nyare skall det inte vara något problem. Du behöver bara betala besikning på ca. 2000 kronor, vänta på dina plåtar, montera dem tillsammans med det tillfälliga skattekvittot på bilen och sedan bara njuta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.