AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.156

Mängd glykol i 735 E32?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har bara vatten i kylarsystemet p g a en liten läcka i somras. Nu behövs det glykol så hon klarar vintern i garaget. Hur många liter vill jag dock veta!?

Instruktionsboken ligger i garaget och jag har blockat portarna med 325:an. ;)

mvh
Be
278
Bengt C
523i -96
50% glykol brukar väl rekommnderas för de mesta. Totalt 12 L i systemet ger alltså 6 L glykol.

När jag kollade upp glykolfrågan fann jag att E32/M30 ska ha röd glykol. Lite oväntat, men det ska tydligen vara så. (Röd är en modern variant.) Se till att alla rester av gammal glykol är ursköljda. Röd och grön/blå ska ej blandas. Kanske inga problem i din bil. Men t.ex. jag, som ska byta från grön till röd, behöver lyfta termostathuset och skölja ordentligt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns vissa uppgifter om att ett kylsystem utan Klima ska ha 12l och en vagn med klima ska rymma 12,5l(735 E32)..
Men 12l är ju en siffra som jag känner igen från min M535:a iaf :)

Det där med röd glykol vet jag väl inte riktigt vad man ska säga om,men jag köper numera all glykol på BMW(blå ,nuförtiden iaf) som garanterat är såväl nitrit som aminofritt/fosfatfritt och naturligtvis "rätt" glykol från början s.a.s...
Inte speciellt mycket dyrare(om den alls är det?) än glykol från "mack" eller så..
Säljes på BMW i koncentrerad form på flaska som rymmer 1,5liter..

Kommer ihåg hur jag brukar läsa texten som en "idiot" på mackens "glykolburkar" när man står där och behöver något lite kylarpåspädning ;)
Spelar dock säkert ingen roll bara man ser till att det är nitrit o fosfatfri glykol man köper,vet förresten inte om det finns överhuvudtaget glykol idag som INTE skulle just vara nitrit o fosfatfritt...Iaf inte på mackarna.
Men det "känns bra" när man handlar i originalhandeln ;)

Mvh Janne.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
hehe ok, ska skynda iväg nu te OK innan fotbollen.
Får se om det blir nån affär!

Tack hej
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.