AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
9.569

Väghållning/ Stötdämpare/ Hjulinställning?

Sida 2 av 3
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Anna
ET 35 bör det vara märkta med..(sitter det kanske spacers på din bil??)

Rätt tänkt att kolla upp..hoppas det fungerar bra med koni/H&R..
Jag skulle nog tipsa dej att kolla upp att koni dämparna är specade för 30mm sänkt..vad jag vet är dom tänkta att gå med original fjäder/höjd.
(men det finns kanske ngn variant för sänkt också.)

H6R fjädrarna är relativt mjuka så gokart blir det inte..men säkerligen betydligt bättre än vallåkra och det kommer göra susen med nya bussningar.
Poweflex funkar bra..

\matz

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Alla talar såklart för sin sjuka moster...

Har länge funderat på en ordentlig uppdatering av väghållningen, men har inte riktigt kommit fram till vad som funkar bäst. I dag kör jag med orginal dämpare och hårdare fjädrar och det funkar inte alls bra.

Länk

Funderar på H&R RSS Club Sport Coiloversen, men som sagt, är lite av en djungel. Att bilprovningen skulle slå ner på coilovers tror jag inte, då de knappt sett en M-coupén tidigare och de har inte anmärkt på allt annat jag modifierat...(dåligt resonemang kanske). En gång har jag fått frågan om jag trodde att min MH-GTR vinge var laglig, det är allt. :D

Såg att på rejsa att du (Snowdragon) anordnar kurser, skulle vara kul att delta i sommar!

/// Viktor
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Hej Victor!
Du är hjärtligt välkommen..

Jag och Janne G (här på forumet) håller på och spånar lite kring att starta en Z section inom ramarna får bmw cs dvs att det goa Z gänget som hänger här kan få möjlighet att ha Z träffar med konbana och bankörning tex..
det kommer snart en blänkare om det..

Du har rätt i att det är en djungel men det kit du klurar på från H&R är de grejor vi använder dock med egen spec "ringen" som dan på forza tagit fram det fungerar helt suveränt både på bana och gata.. kolla in www.snowdragon.se

\matz

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Blir det en zäta sektion inom BMW CS så kommer jag dyka upp på evenemangen =)

/// Viktor
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Som det ser ut just nu kommer jag inte bara dyka upp med Z3M:en utan KANSKE även som glad amatör köra BMW Cup i klass modifierad med en E36 325.

/// Viktor
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Gula Konis har väl alltid varit för sänkta bilar medans röda är för orginal fjädrar. Fram dämparna justeras från motorrummet men de i bak måste tas ner (om man inte bygger om)

Mmm Coupe
An
779
Anders Olsson
Här är en bra sida om man vill förstå hur saker & ting hänger i hop =)
Länk

Mmm Coupe
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Bra tips Anders!

Bra sida, förnutiga och riktiga iaktagelser ... enligt mig iaf...

...............................................................................................

Kul att det kommer mer folk till cuppen... kör hårt Viktor..

\matz

An
779
Anders Olsson
När de som skriver har BMWs e30/M3 DTM:version som förebild så får man hoppas att det stämmer. Annars vet jag inte om BMW skulle ha satsat på F1? ;)

Mmm Coupe
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Anna:

Anledningen till att dina fälgar sticker ut är att det är helt fel offset.

Z3M-fälgarna som du säger att du har på din bil har har samma ET fram så fram bör dom sitta lika (även samma bredd 7.5").

Bak har "vanliga" Z3 en 8.5" bred fälg vid 17"-fälgar och ett ET på 41 medans Z3M har 9" fälg (vilket inte gör nåt) men ett ET på 8!

Mao din yttre fälgkant kommer (Fälgbredd 0,5"/2= ca 6 mm)+(Offset 41-8=33mm)=ca 39 mm längre ut än en originalfälg.

Här är en länk på vad det blir för skillnader. 2.8'ans bakfälg kommer dock ca 12mm längre ut på M-roadstern än vad bilderna visar.
Länk

M-fälgarna är helt fel att sätta på en vanlig Z3. Så vill du ha lite mer rätt spårvidd får du antingen svarva ner centrum (vilket jag inte tror är nån bra idé för jag vet inte om det finns så mycket gods o svarva på) eller så får du köpa andra fälgar.

Lägger du på fälgar med rätt ET kan du slänga på 20mm spacers och du får ut fälgarna lite mer än vanligt och det ser riktigt bra ut... vad som är bäst för att få riktigt bra balans i bilen vet jag dock inte.

/Magnus
www.snajdarn.se

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Hej Magnus och anna...

Anna har en coupe och då funkar det bra med Z3M/e36 M fälgar detta sitter på våra 2,8 coupeer passar klockrent...det finns med lite olika offset 41 som magnus nämner och 35 som jag skrev tidigare.. det finns även någon variant med 8,5 x 17 vilken fälg det var kommer jag inte ihåg just nu vi använder
de här Länk 17 x 7.5 fram och 9 eller 8.5 bak. kommer inte åt bilen så vi kollar så fort vi kan..

Väghållning = BMW M original eller fälg med exakt samma spec.. eller så blir Hr. KINGPIN lite sur och du får en lurig "stirrig" eller "spårig" bil..
Snäll fälgar typ roadster finns ju åsså men då svänger det inte så bra eftersom "merscedes" fällning (pos camber) dvs däckkontakt inner hjul blir sämre..kombination av alla 3 "gubbarna" Caster, camber och kingpin och lite av fru toe också.

Anna satt det ngn spacer??

\matz

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Matz: Dom Z3M-fäglarna ni har på den svarta Coupén är framfälgar runt om ser det ut som... du har inte den breda fälgbanan på den bakfälgen du har där, alltså är det inte den bakfälgen med ET8 som jag pratar om.

Det är den jag antar att Anna har så hon har nog inga spacers.

Är ganska övertygad om att Coupé 2.8 har samma ET som Roadster 2.8.

/Magnus

Happiness IS the corner!
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
på den svarta.. är det 7.5 runtom med spacers bak på de bilderna..
den röde har däremot m fälg utan spacers..och den sitter som gjöten...

2,8 caben har nog inte samma skuldra/hjulhus som sin m kompis kanske??

2.8 coupe och m coupe är nog pressade i samma verktyg..vad jag vet iaf...

någon som har riktig rå koll på coupeerna och kan svara på frågan om karossen..? eller om det skulle skilja ngt mått mässigt map spårvidd nav till nav.. Jag tror mig veta att bakaxel är exakt samma på 2.8 och M men har jag fel så vore detta värdefull info

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Matz - Nja, så vitt jag vet har Z3 2.8 cab och coupé samma bakaxel. M-modellerna har en kortare bakaxel och därmed kräver den andra fälgar, annan spårvidd som du är inne på...

/// Viktor
An
779
Anders Olsson
Snö draken: Om du går in på sidan som jag länkade till så kommer du inse att det inte är mycke som är lika på en M & en snik.. Har ju inte ens samma antal hjul =)

Mmm Coupe
An
779
Anders Olsson
Länk
Länk

Mmm Coupe
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Matz: Ja M-fälgar från en M3 är ju en helt annan sak dom passar säkert bra.

Men det är just Z3M (både coupe och cab) som har kortare bakaxel som ViccoA säger... därmed har dom helt annat ET på fälgarna för att få det rätt.
Och därmed blir det helt fel. Länk

2.8 roadster före -99 har exakt samma bakskärmar som M-roadstern precis som 2.8-Coupén har samma skärmar som M-coupé.

M3-fälg:
7,5x17 vorne 225/45R17 ET 41 Kg 10,13
8,5x17 hinten 245/40R17 ET 41 Kg 10,65

Z3M Roadster/Coupé:
7,5x17 vorne 225/45R17 ET 41 Kg 9,60
9x17 hinten 245/40R17 ET 8 Kg 10,99

Z3 17" 5-ekrade originalfälgen som är normal på 2.8 Roadster (styling 18)
Roadster / Coupé 7,5x17 vorne 225/45R17 ET 41 Kg 10,80
Roadster / Coupé außer M 8,5x17 hinten 245/40R17 ET 41 Kg 12,00

Så M3 e36 har exakt samma fälgbredd och ET som en Z3 2.8 har på sina tillvalsfälgar men Z3M-fälgarna bak passar inte på nåt annat än Z3M.

/Magnus

Happiness IS the corner!
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
M är inte = M i detta läget tack..nu är detta klargjort och bra länk...

Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90

Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.