AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
9.570

Väghållning/ Stötdämpare/ Hjulinställning?

Sida 1 av 3
pu
7
puttepower
Z3 M-roadster -97
Är inte nöjd med väg egenskaperna på min Z3 M Roadster 97a. Bilen är sänkt och hjulinställningen fram skall stämma enligt verkstad och bak går inte justera. Det sitter 18” runt om 245 fram och 295 bak. Bilen sliter däcken på insidan och är väldigt spårig på dåliga vägar även i högre hastigheter. Klart att breda däck gör en bil spårkänsligare men…………
Är det någon som har erfarenhet om hur mycket och på vilket sätt en sänkningssatts på verkar väghållningen och slit på däck på en Z3?
Någon som har erfarenhet vilka dimensioner på däck som funkar bra grepp/spårkänslighet?
Någon som har en Z3 med bra väghållning som kan förmedla info inställningar, delar och märken?

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jaa du det här inlägget hjälper dig knappast men du kan ju jämföra lite hur jag upplevt Z3:an, som du själv anger så är den spårig med de breda däcken och det var precis så jag upplevde mina däck och då var det bara 225:.or, bilen var helt enkelt otrevlig att köra, hamnade jag i spåren på vägbanan så "klättrade" bilen upp på vallarna och därmed var den väldigt spårkänslig, ej sänkt eller annat så kan jag förstå hur du har det, jag gick ner i däcksbredd till 205 och därmed eliminerade jag det värsta av mina problem men du kanske kan få hjälp på annat sätt så du kan behålla de breda däcken, vitsen med inlägget är att belysa hur spårkänslig Z3:an är och jag kan fortfarande känna lite av det
mvh Uffe/bildock
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Ett däckbyte löste samma problem för mig. Gick dock inte ner i dimension. Z3:an är spårkänslig, men inte alls farligt med nya däcken. Min bil är också sänkt rejält samt ordentligt uppstyvad.

Mvh Henrik
pu
7
puttepower
Z3 M-roadster -97
Pratat lite med z3 ägare som menar på att 295 är på tok för brett och att man då också ändrar spårvidden. Original sitter det 245” bak på den, vilket man säger är max då z3 är känslig när det gäller väghållning och att många svenska vägar är rätt spåriga /autobahn.
Någon som gått upp och försökt sätta 19” på en z3 och hur funkar det?

Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Henrik: du fick tydligen bättre väghållning när du bytte däckstyp men med samma dimension. Jag har samma problem med mina 245:or fram och bak och vill helst ha denna dimension. men då är jag nyfiken på vilka däck du bytte till. Själv har jag Michelin Pilot Sport.

Mvh Östen
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
I mitt förra inlägg blev det fel: fram har jag 225 och bak 245.

Mvh Östen
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag hade Michelin Pilot Sport och det är de klart spårkänsligaste däck jag någonsin åkt på. Hade likadana däck på min gamla E36 med samma problem. Nu åker jag på Hankook Vnetus K104 Sport och de funkar kanon på allt utom väta, men min bil har bara fått smaka regn 2 gånger under 4 år, så vad spelar det för roll =) Annars kan jag rekommendera Continental Sport Contact och Dunlop Sp9090

Mvh Henrik
Visa användare
58
daneish
523 E61
Puttepower, Ang 19" på Z3
Jag köpe min bil med 19" Michelin Pilot Sport. 235 fram, 265 bak på z3 Coupe, orginal stötdämpare mm. Håller med ang spårkänsligheten. Märker rätt stor skillnad mot 17" 235 som sitter på morsans z3 cab, vet ej om storleken även spelar in, blir ju gärna stötigare färd ju större de blir (tror jag).

Trodde faktiskat att just Michelin Pilot Sport skulle hålla god prestanda då priset ligger i topp. Min bil sliter farmdäck på utsidan, så snart är det dags för hjulinställning och nya puckar, blir nog att byta märke och hoppas på bättre upplevelse, sura slantar med breda sulor.....

MvH Hd
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Jag var hos en däcksfirma och bad dem kolla däcken på min nyinköpta Z3:a och deras bedömning var att Michelin Pilot Sport är bland de bästa däck du kan ha. Dvs om du vill köra snabbt på bana. Så de är nog inte optimerade för att vara bekväma på dåliga vägar. Jag har ett sänkt sportchassie och herregud så häftigt det är att dra genom kurvorna istället för att som förr bromsa in innan man svänger in på en avtagsväg. Det är rena gokarts-känslan. Och min granne tycker att sportiga bilar skall kännas lite bångstyriga och har ingenting alls emot att den spårar. Men själv gör jag nog som Henrik och byter till en annan däckstyp när det är dags. Har inte för avsikt att kösa banracing.

Mvh

Östen
Fu
52
Fullställ
BMW Z3 Coupe 2,8
puttepower:
är det en z3 m du har så har jag bestämt för mig att den även går att ställa i bakvagnen.
jag kör 235/35 19 runtom på min coupe med hankook ventus vilket är det sämsta däck jag någonsin kört på. finns inte en tendens till grepp på vått underlag
det absolut bästa att köpa till sin bmw enligt mitt tycke är bridgestone potenza, men smakar det så kostar det

daneish: du har troligen för mycket toe in
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Vet att tråden inte är jätte aktiv men lägger in en blänkare iaf..

Vi har i familjen så att säga två st Z3 coupe (98 o 99) dessa används både
på bana och gata.

För att få fram en god kompromiss mellan dessa två användnings områden har vi tillsammans med Forza plockat fram en "ringen" set up med höjdjusterbart kit. Detta fungerar utmärkt.

Det åtgår dock justerbara camberplattor fram..Z3:an med detta kitt behöver ngt mer camber fram än original, för att fungera bra på våra svenska små och slingriga banor.

Fördelen är att detta kitt med original placerad bak fjäderer inte ger ngt trubbel på bilprovningen då de kan vara grininga om man använder coilover.
på helbilsgodkända fordon...

Ga
153
Gardda
745ia Executive -85
2000 Toruing -73
Z3 2,8 Coupe -00
Snow Dragon: Vågar man fråga vad priset på ett sånt där KIT ligger på, ungefär? Sitter i funderingar över att göra nåt åt min väghållning med.

mvh/Henrik Z3 Coupe -00
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Jäpp det vågar man...

Grundstommen dvs Coilover fram och dämpare+fjäder/justering bak
ca 16 000

Men innan man vågar ladda fullt med en Z3 behövs lite mer som jag beskrev ovan..

Viktigast av allt är dock (förutom bur) stålspunna slangar runt om.. och rätt belägg... Z3or väger ju en del och vanliga belägg och slangar pallar inte trycket.

Ga
153
Gardda
745ia Executive -85
2000 Toruing -73
Z3 2,8 Coupe -00
Snow dragon: Låter intresant med ett väghållnings-kit men 16000 är ju som sagt lite pengar, inget man hostar upp över kaffe direkt.. Men du är nöjd med hur bilen beter sig nu då? Hur mycket skiljer det sig mot en billigare sats, typ vanlig bilstein? Och mer exakt vad är de för dämpare / fjädrar ni har provat ut.

Vad kan du rekomendera för belägg?

Tack på förhand och gott nytt år!! / Henke
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Henke!

Det går till så här att jag kör bilen på gata/bana och ger input för ev förändringar.Det enda jag får veta innan jag ger bedömning är fjäder konstaten eftersom dessa går att utläsa på fjädern.(montering)
Detta är ett amarbete med Forza. Sedan prövar vi igen,,

Jag och sambon är super nöjda med det "ringen" kit som sitter på våra Z3:or.

Det fungerar både på gata och bana. (lite stötigt på gata men subjektivt okej)

Det bästa jag kan rekommendera dig är att anmäla dig till BMW SC licens kurs i början på maj..(via hemsidan) Då kommer du med färsk licens i handen att få köra med mig som instruktör och sedan åka med.

Börja med att byta till stålspunna..Z3:or behöver det.. när man står på..

Belägg= Blå pagid alt carbotech xp 8 .. pagiden är snällare mot skivorna men ngt dyrare.. prestanda mässigt vinner pagiden med en hårsmån. (subjektiv bedömmning)

Gott nytt...

Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Gradda..
Största fördelen med coilover är att man kan justera corner weight (viktigast) samt camber och caster mer än om man använder ett kit med original passning (läs samma fjäder diameter), jag mig veta att varken H&R eller Bilstein saluför ett dyligt... det finns fjäder kit från H&R och Eibach..
Dessa är enbart för normal gatåka. (enligt mig iaf) Sänker snyggt men du får en lurig bil om du laddar ordentligt..

\matz

An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Upplever också att min Coupé är mycket spårkänslig (kan i.o.f.s. också ha att göra med den mycket "intressanta" offsetten på bakfälgarna... De sticker nämligen ut utanför skärmkanterna!) men har också ett annat problem!
Det känns som om den flyter lite över vägen, jag får inte riktigt grepp om vad den tänker hitta på! Och jag vill ha go-cart! ;-)
Känner nån igen sig?

Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Anna!

Z3 är med kort hjulbas och E30 bakvagn och breda däck i grunden lite små stissig (spårkänslig), detta är faktiskt positivt ur "åka fort" perspektiv då den förmedlar allt till chauffören snabbt och ger rätt feedback in i händerna...

Lite känsligare ratt känsla hade inte skadat.. det sitter ett litet gummi mellanlägg i rattaxel (motorrumet) som dämpar ut och ger en ngt "glappig"
känsla.. (detta är dock en krocksäkerhets detalj, så den får vara kvar i våra bilar).

Jag gissar att det du menar med att inte riktigt "få grepp" är en kombination av ovanstånde och att på en 2,8 sitter det ett komfort chassi som är mer eller mindre USA anpassat..jänkarna kallar komfort för sport/clubsport och det vi kallar clubsport chassi (kompromiss bana/gata) det kallar dom för racing..oj det blev mycket--- kort sagt den är för mjuk både fjäder och dämpare.

go kart..hmm
Tänker du åka bana? (med tex bmw sc)

\matz

An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Nja, jag hade väl inga större ambitioner vad gäller banåka, men det är som bekant aldrig för sent att lägga sig till med en ny last! ;-)
Det jag saknar är just feedbacken, mer rattkänsla. Låter intressant med gummimellanlägget, kanske kan modifieras...
Och lite mer stuns i dämpare och fjädring hade jag nog tänkt titta på ändå...

Tack för tips! Hälsningar Anna
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Om du har möjligheten..testa med 17"m-fälgar, så kommer förmodligen bara detta göra att din Z3 känns betydligt trevligare... om de fälgar du har nu ändrar på "king-pin" (dvs var däckets centrum "linje" befinner sig i förhållande till chassi geometrin läs=original) då kan de tänkta rörelser
map styrning och fjädring ge oönskade effekter..

Detta är ett rätt vanligt problem då vissa fälgtillverkare inte bryr sig om väghållning utan enbart "bling faktor"... (en seriös tillverkare ser till att fälg bredd och ET "offset"/ däck dim ger samma king-pin som std..)

Det är STOR skillnad i beteende...

Jag rekomenderar inte att pilla med "mellan lägget" detta göres endast om man bygger banracing bil med helt andra säkerhets anordningar för chauffören.

Det finns möjlighet att testa sin Z3 på bana. Här är ett par länkar.

Länk

Länk
\matz

An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Jag har 17" original M-fälgar. Varför de har så underlig offset vet jag inte. Dock finns det gott om gods i naven, ska se om det inte går att sticka ner dem en liten bit från insidan....
Har varit med bilen hos Stötdämparexperten och enligt honom är bilen amatörmässigt sänkt. D.v.s. någon har kapat fjädrarna men inte bytt ut de mjuka originialdämparna, typ Vallåkratrimmad 240! Dessutom är bussningarna i stötdämpartornen fram helt slut och allt tyder på att bakvagnsbussningarna också skulle behöva bytas.
Har beställt justerbara Koni runt om och en 30 mm:s H-R sänkningssats. Koni säljer också s.k. coilover-kit till Z3, men det är tydligen inte coilovers i ordets verkliga bemärkelse. Stötdämparexperten rekommenderade mig inte det i första hand, 4-5 tusen dyrare och ingen justeringsmöjlighet bak.
Det blir också polypropylenbussningar runt om, dock inte Hardyskivan, den sitter ju på "fel sida" styrservot så den torde väl inte påverka styrningen särskilt mycket (om den inte är helt slut förstås, men det är den inte).
Med detta tror jag att jag ska ha anständig väghållning till sommarens banträffar! ;-) Anna

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.