|
|
|
|---|---|
|
Jaha då va de igång igen :) 5 grader varmt ute o jag skulle ut o köra en sväng,har problem med att mina däck är orunda när de är kalla. Bilen vibbade rätt kraftigt o jag tänkte f*n idag är de nog ordentligt platta. Körde o körde (inga kraftiga acc) men när jag fått bilen ordentligt varm så brukar vibbarna vara borta men inte dessa,jag släppte gasen o märkte direkt att de slutade. vände o körde hemmåt,blev värre o värre så jag körde så sakta jag kunnde på stepen för så låga varv som möjligt. farsan o jag kollade på motorn o konstaterade att fläkten som sitter på vatten pumpen(tror den sitter på pumpens utgående axel?) glappar nått djuriskt så de är den som gjort så de rister i bilen. Frågan är hur man gör nu,antagligen ett lager som är kasst,kan man byta enbart lager? lr är de vatten pumpen som är sketen? värt att lägga pengarna o låta en verkstad ta hand om problemet,vad brukar de kosta isf? Annars,hur får jag bort fläkten? ska jag skruva den stora muttern mellan fläkt/pump? Finns de någon på fourmet som har nån guide om detta för jag lär inte va den första som råkat ut för det?!... | |
|
du tar helt enkelt bort fläkten med en stor skiftnyckel och en slägga, obs, den är vänstergängad, så du måste slå loss den åt "fel" håll. var försiktig så att du inte slår mot kylarslangen, då kan du knäcka kylaren. (slang infästningen) om fläkten glappar som du beskriver så tyder det på att vattenpumpen är kass = byt ut den, byt även ut alla drivremmar eftersom det blir bra med plats när du har demonterat fläkten, känn även på alla löphjul/spännrullar så att dom är okej. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Hej Boba. Nu kan ni få en trevlig mek-stund. Det är inte så svårt att byta pumpen. Men först bör du kolla två saker, är glappet i centrumdelen på fläkten i den så kallade viskokopplingen eller är det i vattenpumpen baom den. Och det ju bara att ruska på fläkten och se var det rör sig. Kolla också om fläkten snurrar lätt och att det inte har läckt ur centrumet. Om Glappet finns i vattenpumpen: Du är inne på helt rätt spår när det gäller att ta bort fläkten, det är den stora ( 32mm ) bulten bakom fläkten man skall lossa OBS den är vänstergängad. Det gör du med fläktremmen på plats. Töm sen kylsystemet. För att ta bort fläktremmen, lossa båda bultarna som håller spännerna mot motorn. Den nedre är en låsnig och den övre vrider du tills spännrullen lossa remspänningen, PS. har inte själv en M60 motor men plockar från mekandet med M50 motorn och Bentley manualen. Där står det om att lossa en stänkskydds plåt och en värme plåt från under framändan på motorn. Ni ser dom nog på plats. När fläktremmen är uttagen ( och inspekterad och troligen bytt till en ny ) så lossa svängningsdämparen med remskiva från framändan av vevaxeln. Sitter med 8 bultar inuti dämparen. Nu är det bara att lossa vattenslangarna till pumpen och lossa själva pumpen, sitter med bultar på framsidan. Flytta termostaten från gamla pumpen och montera med ny O-ring. Dra alla skruvar som går till vattenpumpen med 10Nm, du kan droppa lite locktight på bultarna innan montering. Ta gärna mjukaste varianten. Vibrationsdämparen drar du med 22Nm. Och resten gör du i omvänd ordning mot när du tog loss allt. Men innan du sätter dit allt så har jag hört något om att oljepumpen kan lossna på M60 motorerna och att man kan kolla det. Vet inte hur men det finns andra som vet mera om detta på forument. Eller gör en sökning på forumet innan ni börgar skruva. För fylling och luftning av kylsystemet, fyll på i exampsionkärlet, slå på full värme i kupen och öppna luftningsskruven ovanpå kylaren. Starta motorn och kör den varm eller tills det börgar komma vätska ur luftningen. Stanna motorn om du behöver fyll på mera kylvätska. OBS alldrig över COLD. Och starta den igen. /lycka till |
|
|
tackar för svaren grabbar. Ska ge mig ut om en stund o kolla ifall de är pumpen (vilket jag tror det är) eller viskokopplingen som nämns ovan,vad är de för något egentligen? glappar ju inte ute vid fläkt bladet utan ser ut att komma innifrån. De är alltså inte allt för svårt att göra detta själv då? har ju inte tummen mitt i näven o har en kunnig farsa o har alltid gjort allt själv så detta ska väll inte få stopp på mig :) fråga en sak bara,kännde lite lätt på muttern innan,men hur hårt sitter den egentligen? o hur hårt vågar man dra? fjädrar rätt bra i remen men har egentligen inga planer på att byta den då den är relativt ny så då frestar de ju rätt bra om man gör så att man låter remen hålla emot mest man drar av muttern. Bultarna till oljepumpen är föresten redan kollade o åtgärdade med slag&locktite. |
|
|
kollat lite på grejerna nu ikväll utan att riva för mycket. kan bara konstatera att de får bli ett pump byte,hittade 7 kulor(pinnar i detta fall) från ett lager nere i plast lådan (den som sitter o täcker allt under,med lucka för oljetråget) en sak jag dock inte förstår,hur fasen får man bort muttern? allt snurrar ju bara kvittar ju hur man gör,någonstans måste man ju hålla emot men var? |
|
|
Du måste hålla emot på remskivan, enklast är att göra ett av plattjärn som skruvas fast med dom små bultarna för remskivan. Gjorde ett verktyg förra veckan för mothåll samt ett för 32mm nyckelvidd, båda ca 0,4m långa så att man får ett erdentligt tag. Gick hur lätt som helst att få bort. Tror dock att t.ex skrotarna tar en 32 nyckel och slår till med en slägga... FAF |
|
|
jo nått blir de till o göra. för som sagt så rör de på sig ifall man drar lr slår. |
|
|
en rejäl skruvmejsel som man kör in mellan en av bultarna som håller remskivan till vattenpumpen och själva remskivan brukar funka som mothåll. När du har försökt slå loss muttern tre gånger och tänker ge upp, gör inte det fjärde gången släpper den alltid ! |
|
|
så nu va pumpen borta,tänkte på en sak. När man köpe en ny pump,medföljer det nån planpackning inmot motorn då? ser ut som om de suttit nån form av fiberpackning (grön sak) O hur mycket vätska går de i systemet så jag vet hur mycket jag ska blanda för att de inte ska frysa?.... |
|
|
Packning brukar vara med. Kolla dock det innan du lämnar shopen. Ca 13 liter är kylsystemet på. Så mycket behöver du inte om du inte tömt hela systemet (7-8 liter kanske?). |
|
|
hehe ja 13 liter rann de ju inte ut direkt. tveksamt om ens 7-8 liter. tackar för svaret |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.