AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.108

325touring vs 320d touring hjälp vad ska jag välja? lönar sig diesel?

MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
Står o funderar mellan en 325i touring eller 320d touring, helt ny de startar ungefär i samma grundpris o bägge hamnar på cirka 400 med msportpaket + xenon o comfortpaket ungefär, vilken bil lönar sig i längden kör cirka 1700-2000mil per år tjänar man in skatten på en 320d automat som ligger på 5600kr om jag minns rätt? på så få mil elere lönar det sig köpa bensin 325? vilken har ett bäst andrahandsvärde om cirka 3år?

vad ger bmw handlare i rabatt om man tjatar e det runt 7-8% eller? ngn som har fått ngt bra pris berätta gärna vilken återförsäljare ;)

hoppas ngn som kan hjälpa mig med svar, obs bägge bilar avser fabriksnyabilar ifrån bmw partikelfilterrabatten får jag ej dåden utgår efter dec månad leverans i början av januari. /M
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Att räkna ut breakeven är ju inte så svårt så där har du ju svaret själv. Den som har bäst andrahandsvärde om 3år är dieseln. Det har den idag och kommer fortsättningsvis vara så.
Lycka till!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Ett tag funderade jag oxå på en 320d men insåg att Jag ville ha en sexa. Ibland får det kosta att kunna få det man hellre vill ha. Jag kan inte tänka mig att det blir några jättesummor att tala om i skillnad men Du får ju fråga dig själv om Du tycker att det är värt det. Sen kanske Du gillar dieselkaraktären mer.
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
ville ha en sexa?? är inte(325d) 330d o 335 d sexor...
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
får se vad det blir ska provköra bägge så fort de har 2auto inne för provkörning ..... men undrar lite vid vilket miltal man räknar in skatten på diesel bilen rör d sig runt 1500mil eller?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tror ni dieseln har högre andrahandsvärde om 3år även om man kör mindre än 2000mil/år?
det är jag inte så säker på, de nya reglerna som införs vid årsskiftet ang borttagande av partikelfilterrabatt mm gör sitt till.
kör man däremot många mil per år tror jag att dieseln klarar "övermilen" betydligt bättre värdemässigt.

vidare kanske dieseln ger tillbaka mer av kostnaden för automat när man säljer den sedan. en 320d manuell är mer kall på marknaden än en manuell 325a.
atmos, visst är de det. En väsentlig sak Du kanske har missat är att de kostar en slant mer än 320d rep 325i.
Jag satte själv en ekonomisk gräns och såg vad som rymdes där i. Det gjorde 325i med vald utrustning.
in
23
infinity 325
318i Touring -01
Tycker att du väljer mellan 2 helt olika bilar!
men om jag hade valt 325i helt klart Rak 6a det räcker som argument!

Personligen så har jag ägt en 330d i 3 år och det är nog den bästa bil jag haft men alla snackar om att dom går så in i helvete billigt! På landsväg javisst men åker man typ 1500-2000 mil per år är det helt vansinigt att åka diesel speciellt sen dom börjat blanda in raps i dieseln..

Sen är det alltid roligare att köpa något för pengarna "Bensin" än att betala mera skatt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.