AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.540

Koppling funkar inte (e30)

An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Har problem med min koppling på min 325 e30.
När jag var ute å körde i onsdes så började kopplingen fastna halvvägs upp när man släppte upp kopplingen.
Kollade så att huvudcylindern inte läckte och de gjorde den inte.
Bar iväg till micro och köpte ny slavcylinder då jag inte såg om den gammle läckte eller inte.
Bytte slavcylinder idag och luftat långt å länge men får fortfarande inte kopplingen att funka den stannar längst ned när man trycker ned den, typ den fjädrar inte upp .
Kan det vara så att huvudcylinder är dåligt fast det inte läcker?
Hoppas på bra och snabba svar! Tack så länge!

Mvh Andreas
ASA racing
Min huvudcylinder läckte inte en droppe, en vacker dag så lade sig bara kopplingspedalen mot golvet. När jag drog ur kolven ur cylindern (på plats) så visade det sig att en av de två gummitätningarna spruckit p.g.a ålder. Köpte nya hos MotorNord 110:- för två. BMW har inga lösa gummitätningar utan de tillhandahåller istället en oduglig utbyteskolv (i plast) samt UTAN fjäder.

Notera åt vilket håll gummitätningarna sitter INNAN du tar bort dem. Om du gör bytet på plats utan att ta bort hela kopplingscylindern, så rekommenderar jag dig att nypa till om slangen som kommer från bromsvätskebehållaren, annars rinner det ut massor av bromsolja, använd en liten bränsletång eller dyl. När du slutligen skall lufta allt, så bör du göra det bakvägen, använd en bra oljekanna med en bit slang på pipen, sedan öppnar du luftnippeln på slavcylindern och pumpar hela vägen upp tills det bubblar i bromsoljebehållaren. Detta är tyvärr det enda sättet att lyckas med luftningen. Det är väldigt tidskrävande, du får nog pumpa 30-40 minuter.
Glöm ej att låsa salaculinderns luftnippel när du fyller på oljekannan;-)
ASA racing
Glömde en viktig detalj: För att få ut själva kolven ur kopplingscylindern, så måste du först lossa den exentriska bulten som förbinder kolvens tryckstång till kopplingspedalen, sedan MÅSTE du använda en BÖJD låsringstång som STÄNGER när du trycker in hantaget, detta för att öppna låsringen som sitter monterad precis i öppningen av loppet till kopplingscylindern, se till att EJ repa det inre kolvloppet. Notera noggrant hur delarna sitter innan du tar bort dem.
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
jävlar låter svårt.
Höll på med att ta av huvudcylindern verkar vara väldigt svåråtkomlig.
Jaja får ta nya tag imorgon.

Mvh Andreas
ASA racing
Ta EJ bort hela kopplingscylindern, det blir dubbelt så mkt arbete. det räcker med att demontera själva tryckstången inkl kolven. Börja med att dra av gummidamasken från kopplingscylindern, då ser du sedan låsringen som måste bort, sedan drar du bara ut hela klabbet. Var dock beredd på oljespill, hink och trasor gäller om du ej nyper åt slangen på ovansidan av kopplingscylindern. Det är inte hälften så svårt som det låter.

Se till att ha bra belysning under ratten, så du verkligen ser vad du sysslar med. Mkt pilljobb. Reservdelarna finns endast hos MotorNord.

Mekonomen erbjuder liksom BMW endast en "oduglig" utbyteskolv i plast. Den fungerar ej alls. Jag fick lämna tillbaka den som jag tidigare köpte. Eländet kostade dessutom otroliga 530:- Packningarna hos Motornord kostar endast 110:- FAG originalpackningar.

An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Ok Huvudcylinder är inte av än tänkt att jag skulle ut i garaget snart och pilla skriver hur det går.
ASA racing
Innan du river bort allt för mkt, så kanske det är ide' att först lufta hela systemet (bakvägen) från slavcylinderns luftnippel och vidare upp genom hela systemet. Kan ju ev, vara så att kopplingscylindern är hel, men att det istället finns luft i systemet.

Använd en rejäl oljekanna fylld med DOT5 bromsolja, tex, Biltemas. Lycka till.
ASA racing
Tillägg: Innan du pumpar upp bromsolja genom hela systemet, tag först av locket från bromvätskebehållaren, så minskar trycket. (Går lättare att pumpa med oljekannan)
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Måste man ha DOT5 bromsolja?
Jag köpte DOT4 på statoil funkar inte den?

Mvh Andreas
ASA racing
Det funkar utmärkt med DOT4. Om du tänker använda oljekannan till luftningen, så se då till att den är kemisk ren innan du häller i bromsoljan.
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Kolven från huvudbroms cylindern är av nu och så vitt jag såg är båda packningarna hela och det ser ut ut att ha läkt olja.
Har väl inte fått ut all luft ur systemet.
Fåt ta och göra bakvägen som du sa.

Mvh Andreas
ASA racing
Alla verkstäder luftar bakvägen, annars är det nästintill omöjligt att lufta kopplingen.

Var extra noggrann när du pumpar i bromsoljan med kannan, så det ej glipar för mkt i luftnippeln. då sugs det in luft. Likaså om slangen släpper under själva pumpningen, så är du tillbaka på ruta ett. Så fort du tar bort kannan eller slangen, så måste du först vrida om låsnippeln så den stängs, annars kommer det in ännu mera luft.
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Drog isönder luftnings nipplen när jag höll på vetefan vad jag ska göra nu...
Kan man fåt tag på andra nipplar?

Mvh Andreas
ASA racing
Nya luftnipplar finns hos Biltema. Annars kan du använda nippeln från din gamla defekta slavcylinder.
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Ja jo de kan jag göra om den inte e rostig och rund.
Nya tag imorgon.

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.