AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.363

Vinterdäck vilken dimmesion

BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Vintern närmar sig,ska jag ha 225/55-16 eller kan jag gå ner lite i bredd.
Någon som har tips på dubbfria till bra pris kör mest stadskörning.
Bilen är en 530iaT-01
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har 215/16" från en 530 på min 540, Michelin, men de är "tyvärr" nästan lika breda som mina 235 sommar däck i allfall. Så 215 bör du kunna välja.
Länk

Se aftonbladets nya vintedäckstest tex.

///MVH Hasso
Länk
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

BMW-Björne du har power post.
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Jag har varit inne på att som med tidigare bilar gå ner lite i bredd på vinterdäcken än vad som är orginalbredd på sommardäcken. Jag hade ett samtal men min däckleverantör som avrådde mig att gå till smalare däck än just orginal dvs 225/55/16 på min 520dT '07a. Motiveringen är att bilen beter sig bäst med orginaldimension och att dagens vinterdäck är så bra att man numer inte måste välja smalare däck för att att få bättre fäste. Dagens bilar är dessutom oftast tyngre än motsvarande storlek var längre tillbaks i tiden så marktrycket är ändå tillräckligt. Jag har därför beställt nya vinterhjul med samma dimension som det är orginal på sommardäcken, dubbat har jag valt då jag kör en del på småvägar.
st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Hej!
har åkt en vinter med Michelin X-Ice north dim. 206/60 16" är verklighen nöjd med de däcken,hoppas kunna åka minst en vinter till med dom .

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Och jag tycker mig märka en väsentlig försämring vad gäller snöslaskplaningen när jag går upp från 175 till 185 på min 3.0S.

Har ni sett hur breda vinterdäck tävlingsbilar har?
Dom är säkert inte ens halva bredden jämfört vad en del av er pratar om här ovan!
Undrar just varför?
Och undrar just hur det påverkar väghållningen?

Per L
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Hade man råd och möjlighet samt tid att byta däck ofta skulle man ju ha en hel uppsjö med olika typer av däck beroende på vilket underlag man skall köra på precis som i tävlingsvärlden. Nu är verkligheten en annan och vi normalbilister tvingas till en hel del kompromisser. Jag kör i mälardalen med en tung bil (betydligt tyngre än alla tävlingsbilar jag noterat vikten på) så för det mesta kör jag på barmark (uppkörda vintervägar) men även kortare sträckor på mindre trafikerade småvägar dagligen. Jag tror inte en cm hit eller dit i bredd blir någon extrem skillnad i grepp, med hänvisning till att däcken måste fungera under ett rätt stort spann av underlag allt från torra vägar i plusgrader till snömodd, fina snötäckta vägar med vägtemp på under -10 till blankisvägar där i princip endast dubben fäster. Jag tänker i detta fall följa rådet från däckverkstan och köra med orginaldimension på mina dubbade vinterdäck.
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Jag har en likadan bil som "stevemedloyden" och funderar just på att köpa 205/60-16, istället för 225/55-16 som instruktionsboken anger; borde väl vara ungefär samma storlek som gäller för "BMW-Björne".
Det låter ju positivt om du är nöjd "stevemedloyden"! Någon annan som ser någon nackdel i att välja denna dimension?
Självklart ska jag ju kolla att jag får däck med rätt viktklass, även om de är lite smalare.
Jag bor i västra Värmalnd men kör rätt mycket från dessa trakter och kanske upp till 40-50 mil söderut, ibland kanske lite norr också. Har alltid kört dubbat eftersom det kan vara lite isiga grusvägar här ibland... Men nu börjar man fundera på vad man ska ha...?
Har tidigare haft Hakkepelitta och varit väldigt nöjd med dem, men Michelin känns också som ett bra alternativ.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Anledningen till valet av Michelöin X-ice north är att det är utvecklat i norra finland där det är lika klimat som jag har det här där jag bor .På www.nordicaudi.com finns det en himlasde fin däckgenerator där man kan kolla olika däckdimensioner för att bibehålla orginal rullomkrets !

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min 525:a har gått på 205-65-R15 sedan den var ny. Stabilt och helt ok. Bra däckpriser dessutom. Det är dock inte alla E39:or som går att köra med 15".

AE
Er
216
Erik N
Tack för svaren! Egentligen har jag alltid vart lite skeptisk till stora hjul och låga profiler, mest av komfortskäl kanske.... Men nu har jag ju köpt en sån här sportbil så.... ;-)
På mersan (W124T) jag hade innan körde jag 195/65-15 året om, gubbigt, bekvämt, billigt år bra!
Det medföljde en omgång 16"-fälgar med utslitna vinterdäck (225/55-16) så det får bli 16" till vinterdäcken åt mig. Jag tror dock att 205/60-16 borde vara ett bra val, dessutom tror jag det är lite billigare än 225/55-16; men det viktigaste är att jag får bra köregenskaper.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
E3
1.828
E36
USA bilar
ErikN, eftersom du har en 02a är den med största sannolikhet "helfordonsgodkänd" Det innebär att dui inte får (bör) byta däckdim riktigt hursomhelst. Plocka fram ditt regbevis för bilen, på första sidan finns det angivet däckdimension, sedan finns det en sida med övriga tekniska data/dispenser, där står det om alternativa däckdim, håll dig till de så har du "ryggen fri"
Er
216
Erik N
E36: Tack, det är väl iofs en vettig synpunkt. I praktiken finns det dock knappt någon kontroll av efterlevnaden av dessa regler. Bilprovningen bryr sig inte och polisen brukar inte heller stå längs vägkanten och kolla däckdimensioner, så länge man inte pratar allt för iögonfallande avvikelser... :-)

OT: Kan va lite värre utomlands.... sommaren -91 var jag i Tyskland med min MB 300D -78 och försökte köpa nya 195/65-14 till mina Slotmags *ler*. Det fick jag inte för gummiverkstan jag besökte, eftersom det väl skulle sitta 175/80 (88) på den.... Slutade med att jag köpte en omgång nya Michelin i Andorra istället!

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.