AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.197

Miltalsfusk - Cheklista + Vad betyder förkortningar som "EWS" "LKM" mm. ?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej

Har läst massor av trådar på forumet ang miltalsfusk. Det är många ord man stöter på.

Jag forskar i ämnet för min dröm är att köpa en BMW 525 modell 2004:a om 1-2år, och vill då göra så mkt jag kan för att undvika en skruvad mätare.

Jag har lärt mig att skruvar man på instrumentbrädan så måste man också manipulera eller byta ljusmodulen. Någon sa att manipulerar man den befintliga så märker inte DIS-plus detta som är mjukvaran som läser av ljusmodulen på verkstaden. Men byter man ljusmodulen så skall DIS förmodligen känna av att den är bytt.

1, Lästa några förkortningar som jag inte vad de betyder? : EWS och LKM ?

2, Ljusmodulen har annat namn också, vad det TMC?

3, De som manipulerar Ljusmodulen hur gör de detta? Kan verkstaden göra dessa saker eller är det elektronik/data-kunniga hackare som gör detta bara?

4, Stämmer det att man kan åka med bilen till BMW-versktad och få ett pappers-intyg på det miltal som ljusmodulen visar? Vad kostar det?

När man köper bil borde man alltså:

a, Kolla bilens skick o se om det stämmer rimligt med vad visaren visar(med stor felmarginal)
b, Dokumentationen, serviceboken+kvitton på reperationer mm.
c, Kolla tidigare ägare och se hur långt bilen har gått enligt dem själva. (kolla upp ägare via : www.vv.se)
d, Ringa bilprovningen och få de senaste reggade miltalen vid besiktningarna.
e, Åka till BMW med bilen o få intyg på miltalet i ljusmodulen.

Har jag missat något? Borde väl vara ett ganska så tryggt köp efter dessa punkter. (går också att lämna bilen till M-test, (motormännens test) för att få en överblick över det fysiska skicket)

...ett tips är att gå in på konsumentverket.se oockså för att se vanliga fel på bilmodeller för att sålla ut bra/dåliga årsmodeller/bilar. Men nu handlade tråden mest om miltalsfusket ;.)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är bilen skruvad av proffs så ser ingen det vilket idag är det vanligaste förekommande. Ljusmodulen behöver inte bytas ut heller i de allra flesta fall, och det finns även de som kan byta och programera om identiteten på de flesta moduler.Men inget BMW klarar utan "hackers" om man vill kalla dom så.
Snålskruvning enbart mätaren, så ser man skillnaden på mätarställningen mot ljusmodulen.
LKM-LCM =ljusmodul.
EWS=Startspärrsmodulen.
Ja visst kan du få ett intyg på vad det står i ljusmodulen från BMW, det kan du få av mig också, men det är inte det samma som hur bilen långt bilen rullat.
Det enda säkra är att kontakta tidigare ägare, verkstaden som finns i servciceboken eller, BMW för ett garantutdrag som vissa kanske fortfarande kan var behjälpliga med kanske, åtminstone om du redan äger bilen.
Normalt kan att varken ljusmodul eller instrument kan skiftas hur som helst.
För att kunna synka och föra överinfo med varandra så måste bägge individerna vara programerade med bilens chassienummer, och det kan endast läggas in på en LCMmodul, instrument men km 0.dvs en spritt ny.
Skiftar man ljusmodul till en annan med fel chassienummer så får du en extra röd dot i trippmätaren som talar om att systemet är i modulationläge dvs ena modulen synkar inte och km.talet står still.
exempel på en snålskruvad 523a.
Som numera nyligen passerat en bilhandlare i Södra 08 och till ny ägare som jag inte heller kan stava till.
.Länk

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.