|
|
|
|---|---|
|
Efter besiktning så fick jag precis över gränsvärdena CO, CO 2500 och HC. Därefter servade jag bilen, med stift, olja, oljefilter, luftfilter. Då sjönk alla värden till det normala. Men ett fel kvarstod. CO var för högt på förhöjd tomgång. Hur kan det komma sig? Något läckage? Bilen har stått länge, kan det vara soppan i tanken som är dålig? Tankade dock i 40 liter innan besiktningen. Hjälper det om man slår i K-sprit eller tankar lite Etanol? | |
|
En besiktningskille berättade om en som bytte allt, inkl kattar på en 750, utan att komma tillrätta med avgasvärdena. Ny bensin löste problemet. I annat fall: Du skriver inte hur högt CO värde du har. Om det ligger på någon enstaka procent kan det vara lambdasonden som är lite dålig eller katten som är kass. Om CO ligger på flera procent är lambdasonden garanterat kass. |
|
| Om lambdasonden är kass bör emellertid motordiagnoslampan lysa, gör den det? | |
| Gränsvärdet på CO 2500 Rpm ska ligga under 0,3. Jag fick 0,4 på CO 2500. | |
|
Varmkördes motorn rejält innan? K-sprit kanske hjälper dig igenom besiktningen iaf... Vad som sedan är "galet" är ju lite svårt att sia om. Mvh Janne. |
|
|
Jo, bilen kördes 4-5 mil innan besiktningen så nålen stod rakt upp. Tillräckligt varm borde den ha varit. Misstänker att det kan bero på att bilen stått så länge och att det är gammal soppa i tanken. Ska låta bilen rulla långt nu i veckan och sen se om det gjort någon skillnad. Man bör väl göra några starter efter att bilen varit nollad för att den ska ställa in sig ordentligt? AC Schnitzer | Made by winners, made for fun |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.