AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
644

Hjullagerproblem E30, vilken sida?

cp
10
cpbox
518iS E28 -88
Tjena. Har irriterande ljud i min E30 hela tiden, verkar komma framifrån, men jag är osäker på vilken sida det kommer ifrån. Det låter hela tiden, förutom om man svänger vänster ganska mycket. Då blir det tyst och fint.

Låter bara när man kör över 40-50km/h.

Borde det inte vara vänster hjullager som ska bytas då?

Och angående själva lagret. På mekonomen sa dem att man fick med hela navet för det var skitsvårt att byta lagrena, och där kostade det runt 1000-1500kr. Men på schmiedmann säljer dem lager för 500kr. Någon som vet om dem också är med nav eller om det är lösa lager?

Mvh Jens
biltema säljer hela navet för 699:-. märket på lager är skf samma som orginal. Men om det blir tyst vid vänster sväng borde det väll vara höger lager som är kasst....
MVH/ andreas
ASA racing
Du kan även konstatera vilken sida som felar, genom att känna på navet vilket som är varmast (ev, hett) ett trasigt hjullager utvecklar mer värme p.g.a den högre friktionen.
Sedan kan du även hissa upp bilen med domkraft och snurra på hjulen, då märker du ganska så omgående vilket som gnisslar eller som går trögare. Passa även på att vicka kraftigt på hjulen, ett trasigt hjullager brukar glappa.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
När man svänger vänster avlastas vänster hjul, och lagret tystnar. Det borde alltså vara vänster som är dåligt, ja!
cp
10
cpbox
518iS E28 -88
enor: Precis så jag tänkte också.
Det kan lika gärna vara så att det är höger lager som är dåligt. Höger lager tystnar för att det belastas annorlunda när du svänger vänster. Men börja felsökningen med hjälp av ASA racings föreslagna metoder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.