AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.551

330D svartryker som tusan

star
Tjenare, Har en 330xd -01 som svartröker väldigt mkt vid lättare gaspådrag!
Någon som har något tips på vad jag kan felsöka?

Drar jag ur den så avtar svartröken.. har frågat runt lite, verkar kunna bero på mkt! Turbo, Dieselpump, EGR, Luftmängdmätare, nån spridare som hängt sig??

Någon som varit med om liknande och har något tips?

Har bokat tid på bmw, men dom hade inga tider förns i november..

mvh Richard

Bilen ifråga: Länk
Går den som den ska i övrigt?
Kan vara läckage på trycksidan också men då tappar den kraft och borde inte sluta ryka vill fullgas om inte ECUn går in och reglerar förstås.

Flåklypa
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag gissar att turbon kan vara orsaken. Prova med Lundhs Bil&Trim i Avesta. De har jag hört gott om att vara kvicka med tider. Om det inte är för långt bort dvs. Om det är turbon, stt.se har utbytesaggeragat till vettiga priser.
Först en felkodsavläsning snarast så du inte orsakar eventuell skada. Det kanske lokalt verkstaden kan ta medans du väntar?
Lycka till!
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. Love is the #1!
in
23
infinity 325
318i Touring -01
Vi har samma problem med många av våra maskiner speciellt Cat.
Och det visar sig att spridarna sätter sig och bildar typ koks ser ut typ som blomkål runt spridarspetsarna... Vet att många diesel motorer började strula med den nya raps dieseln. Prova att köp vanlig europa diesel kan vara lurig att få tag på men det hjälper vill jag låva...

Annat tips kan vara att köpa typ Stp "diesel trim"

Föresten så Ägde jag en 330d till för ett par veckor sedan och den började ryka lite men kom fram till att den oxå inte drog på som förut bytte luftmasse mätare och allt blev som vanligt...

kan inte riktigt se hur en dålig turbo skulle orsaka svartrök?.. det tyder på på felaktigsprutbild eller för mkt diesel.

slut turbo så borde den ryka blått efter oljan.

jag skulle göra en rengöring (ultraljud) av spridarna om det går på commonrail dieslarna. samt kolla över lmm och lambdasond, låter helt klart som att nåt inte står rätt till.

kan vara värt att glida in på bmw och köra en diagnos.

/mvh jocke
För dåligt luftflöde (sliten turbo) ger svartrök.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.