AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.335

Nya X5 och vinterdäck från gamla X5 ?

In
8
Infra
X5 3.0D -07 (E70)
Promotech CR5+
Enligt BMW handlaren passar inte mina gamla 17" BMW alu fälgar med vinterdäck på min nya X5, måste köpa nya original.

Ringde en däckhandlare som sa att det är samma bultar, så dom passar visst. Men... kanske det krävs att dom är minst 18" för att bromsok ska få plats???

Kollade igen på BMW hemsida, nya X5 går inte att få med mindre fälgar än 18"???

Någon som vet något om detta, passar 17" på nya X5?

/F
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är helt korrekt uppfattat. Bytet av karossen medför ofta byte av teknik. ET, spårvidd med mera gör att kör du på de gamla vinterdäcken får du inte med säkerhetstänkandet med hela konstruktionen på bilen. Kostar de nya vinterhjulen 3-4% av bilpriset kanhända? Om du går med i BMWCS.com så kan du förutom att njuta av trevliga bilträffar, tidningen Bayerisches Blatt med mera få tillgång till klubbkvällen på BMW Solna nästa vecka och där kan du köpa reservdelar till förmånliga priser. Om inte handlare kan göra ett bra pris det vill säga?
De gamla kan du säkert sälja på Powerbörsen till vänter och få en trevlig slant för. Det börjar ju bli vinter nu.
Lycka till!
Asken
Visa användare
20
lbackmol
Range Rover 4.4 HSE 2002
Tjena!

står inför samma dilemma . . . .har ett par väldigt fina vinterdäck på lm-fälg som jag köpte i november förra året till min X5-06

. . men de går inte att använda på min E70 :-( Får kränga dem och sedan köpa nya.

Blev dock tipsad om gummihuset.se . . .all heder till BMWCS rabatter . .men där kan man plocka ihop bra däck på lm-fälg för 13-16 tusen. . . .då är BMW inte i närheten.
In
8
Infra
X5 3.0D -07 (E70)
Promotech CR5+
Tack,

Jag känner till dom, bra priser och bra produkter.
Men jag vill gärna ha original fälgar, och man blir
lite sur när BMW ska ha så mycket betalt för dom.

Och BMW där jag köpte bilen, den är 2 veckor gammal, ger inte en krona i rabatt vid köp av vinterdäck. Dålig stil.

Inte heller var dom intresserade av att byta in mina tidigare vinterdäck på lm.

Men 20% på bmw original är rätt bra pris, men visst,,, det är synda pengar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Infra: Det är inte alltid lätt att begära rabatt efter man skrivit på kontraktet. Däremot kan man alltid skriva ett postat brev till den ansvarige chefen och förmedla sina synpunkter. Därefter så svarar chefen. Jag har själv gjort det till några chefer runtomkring och vissa tog sig tiden att läsa det jag skrev. Sedan så beordrade de sin personal att svara. Det gör att min respekt såsom person inför dessa växer då de ser personligt på sin proffession. Sedan att de har en annan åsikt och bedriver en verksamhet inom just sin nisch är ju de proffs på. Där du är proffsig i mina ögon är att du anger inte ÅF:en utan är bara förvånad över kostnaden. Säg om bilen varit 30kkr dyrare och vinterdäck ingick, dock utan att du visste om att bilen var 30kkr dyrare.
Då hade du väl varit glad att bilen var komplett?:) Billigt är inte alltid=bra.

Skillnaden på pojkars leksaker som små och när de sedan växer upp är bara priset&storleken på dom:)
Mvh
Asken
In
8
Infra
X5 3.0D -07 (E70)
Promotech CR5+
Absolut, kan inte instämma mer....
När jag beställde min nya X5:a så sa ÅF att dom gamla skulle passa.
Och att om dom inte gjorde det, skulle han byta in dom, samt göra ett bra pris åt mig. Men han slutade innan bilen kom, har för övrigt väntat mkt länge på den. Och den nya säljaren vill inte infria muntliga löften eller ge någon rabatt. Trots att jag tog upp det omgående, och förklarade...

Men.. Men... jag lär ju knappast köpa nästa bil om 2 år där,,,
så det jömnar ut sig i slutändan.

Det är mest bemötatandet från nya säljaren som jag har svårt för.
Vi har ingen historia, och han ska väll visa sig duktig för sina nya chefer antar jag. Fast inte på bekostnad av mig...

ska nog formulera något till ansvarig chef....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.