AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.606

Kostnad att importera?

Hej!

Har läst importguiden här, men undrar fortfarande, vad blir kostnaden totalt för att importera en tysk bmw till sverige? (Alla avgifter i både sverige och tyskland men exklusive resa)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om vi utgår från att du ska köra bilen hem från Tyskland så kostar det ungefär följande:

Tyska exportskyltar + trafikförsäkring ca. 1200-1300kr. Men nu har det kommit nya regler som gör att man kan försäkra bilen (trafik, halv eller hel) från Sverige. En sådan försäkring varierar i pris mellan bolagen men räkna 2500-3000kr. Fortfarande lite osäkert om tyskarna accepterar denna svenska försäkring så man kan åka på även den tyska. Det är nya EU-direktiv som har tvingat försäkringsbolagen att erbjuda detta men som alltid med EU så tar det lite tid innan alla länder implementerar nya regler.

Summa kostnader för att få hem bilen är alltså någonstans mellan 3000-4500kr. Det går ju att komma undan billigare om man bara tar den tyska trafikförsäkringen men det känns tryggare att köra hem på helförsäkring.

I Sverige så kostar regbesiktning drygt 2000kr, skrotningsavgift 1500kr och skyltarna några hundralappar. Sedan kräver vissa försäkringsbolag att man gör en nyckelkontroll då man även passar på att aktivera halvljusautomatik. Detta kostar ca. 1000kr.

Slutsumman hamnar då på 7-9000kr + resekostnader.

När det gäller skyltar (och tidigare trafikförsäkring) i Tyskland så brukar jag förhandla in detta i priset på bilen.

___
//Ulf
Ok, tack för det snabba informativa svaret!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tumregeln är väl 10000 spänn.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

10' stämde ganska bra tidigare men då med resan inkluderad men i och med de förändrade försäkringsmöjligheterna så blir det något dyrare men det är betydligt tryggare att har helförsäkring hela vägen hem samt tiden i Sverige fram till regbesiktning. Tidigare har jag kört raka vägen hem och ställt undan bilen och inte kört en meter förränd till Bilprovningen. Senaste gången så var man ute gled en runda nästan varje kväll...;)

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Min import i somras landade på 10025 kronor.
Någon skrotningsavgift behöver man väl inte betala längre?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min regbesiktning kostade den 4/7-2007 2170kr. skyltavgiften på 130kr betalades i samband med skatten (skyltarna kom efter 2 dagar). Skrotningsavgiften slopades som sagt 1/6-2007. Frakten för min del:Färjor Sverige-Danmark-Tyskland och tillbaka samma kalenderdag (inom 24 timmar) kostade med scandlines 1460kr. Bensin för dragfordon då jag valde att ta bilen på kärra och inte köra hem den för egen maskin.mycket billigare blir det nog inte. Sedan får man inte glömma att räkna in all öl,sprit och vin man lastar in när man ändå är nere en vända......

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att skrotningsavgiften var slopad hade jag missat. Började faktiskt undra varför inget inbetalningskort kommit...

___
//Ulf
10.000 kr tycker jag har varit, och är, en bra tumregel.

Visst har försäkringsregler och skrotavgift gjort det några tusen billigare, men det ändå inom ett slags "osäkerhetsintervall" beroende på varifrån, vart och på vilket sätt man importerar (i Tyskland).

Jag flyger ner på tisdag, räknar med tre dagar i Tyskland på hotell, 150 mil körning (bl.a. förbi "Nordslingan" :-)). Fick dock en gratis båtresa Kiel-Gtbg:

Resekostnader : 4500 kr (nöjeskontot, ser det som semester)
Importkostnader : 3500 kr (uppe på bilens pris)

Sen lär ju inte Systembolaget få några intäkter av mig de närmsta åren...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.