AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
575

Knepiga tempraturmätare och vindrutetorkare, elfel?

Skulle på en 40 milstur (med husvagn) i helgen. Naturligtvis regnar det när vi åker iväg. Efter ca 5 mil slutar vindrutetorkaren att fungera. Smått irriterad som man blir i sådana här situationer tittar jag efter ett tag ner på temperaturmätaren och ser att den står så långt ner på den blåa sidan den kan komma. Jag går ut och tittar i motorrummet och allt verkar vara som valigt, vatten finns i kylet och fläkten går, inget vatten läcker. Efter ytterligare några mil hoppar vindrutetorkaren igång igen, dock på högsta hastigheten.

Så här fortsätter det resten av resan. Vindrutetorkaren går till och från på olika hastigheter och temperaturmätaren hoppar mellan normaltempratur och helt kall motor.

Någon som varit med om något liknande förrut? Har även ibland (ej varje gång) fått felmeddelande "Trans program" i checkkontrollen.

Har funderat på ifall det kan vara glapp i någon/några säkringar, kan det vara så? Eller är det flera oberoende fel? Det är ett jävligt irriterande problem.

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Glömde säga att torkaren på bakrutan fungerade hela tiden.

mvh
Berg

papphammar
jag har en 735:a som hade samma problem styrdonet till regnsensorerna, den satt under baksätet på min,såg ut som den fått ett bad av mossa jag böt den,kunde sedan gladeligen titta ut genom rutan i min beemer när det regnar utan bli irriterad över om jag kan se eller inte......

papphammar
Nu tror jag att du får förklara lite till. Vad menar du med regnsensor?

mvh
Berg

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej Berg

Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp, men enligt kopplingsschema till 535 -93 (borde va motsvarande till din) så finns en gemensam jordpunkt för torkarna, tempgivaren, nivån till kylsystemet och vissa funktioner för ABS. Jag har inte tittat efter var denna jordunkt exakt sitter eller ser ut, men benämns sitta "right front side of engine compartment ahead of wheel well". Totalt har denna 10 kopplingspunkter, men jag vet inte om samtliga sammanfogas vid denna punkt. Kablarna är nog bruna.

Kanske du har någon nytta av detta...?

Always Diesel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.