|
|
|
|---|---|
|
kallstartar jag bilen märkte jag idag låter det som lite att man knackar med en mejsel mot tråget med det kommer inte från tråget,, skyndade mig att slita bort alla remmar men ljudet han försvinna.. ingen som varit med om lös oljepump på 3,8orna? eller s38 och m30 över huvudtaget? konstiga är att det försvinner.. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan det kanske vara kamkedjan som rasslar pga att spännaren börjar bli dålig,och tar tid på sig att spännas av oljetrycket? Bara en tanke jag får,då spännarna ofta verkar bli dåliga på de tidigare m-motorerna. MVH Patrik |
| jag har för mig att det sitter tunnare vevlager på 3,8an och att detta skulle göra den lite känsligare än 3,6an även om båda är hållbara konstruktioner. | |
|
KAN vara lager eller kanske-kanske en mild variant av "piston slap"... Har själv hjälpt en bekant vars 3.8 en dag helt utan förvarnig började "knacka" rätt bra, varm som kall...I det fallet kom knacket från servopumpen vars axel hade något för stort axiellt spel, förutom för löst spänd rem. Vi spände remmen korrekt o ljudet försvann... Det kan även vara kamkedjesträckaren som M635 Forever skriver, jag har iaf bytt min till den som sitter på M3 3.2 för säkerhets skull eftersom den gamla modellen av sträckaren är en sämre konstruktion... |
|
|
Som Patrik (M635) säger så kan de va spännaren. När jag va ute o likte lite med min M5:a så började de bli en dimma av olja bakom bilen. Då va de kamkedjespännaren som hade lossnat. Som TUR var hände inget alls med motorn. Drog åt spännaren o nu funkar den klockrent igen. Värt att kolla spännaren iallafall. Tar inte spec lång tid ///Micke M5:an Länk |
|
|
Jag kan sätt en hundring på att det är kamkedjespännaren. När du byter se till att byta till den som sitter på M3 3,2:an då denna endast är fjäderbelastad och ej beroende av oljetryck. Det är vanligt att membranet ger sig och om man har otur hoppar kedjan. Mvh. Bjarre |
|
| Bjarre: Fel...Även 3.2 spännare är "oljetryckberoende", finns ju ett litet hål spm oljan trycks in genom...Däremot så är det en kraftigare fjäder i 3.2 sträckaren o den är så att säga "byggd i ett stycke" o ingen "2 stegs raket" som en original M5 E34 sträckare | |
| Hur mkt går 3,2ans spännare på ny på BMW? | |
| Nu var det några år sen jag bytte min men då kostade den iaf något under 1000kr om jag ej missminner mig | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.