|
|
|
|---|---|
|
Jag vette fan va det e me bilfan..Skruvade ner tomgången lite på tomgångsskruven på förgasaren o efter det..då började det. När man lägger i 1:an o släpper kopplingen till dragläget,då börjar bilen skaka i motorn som faan när dragläget kommer... Va är det som händer????Va ska jag göra???Skruva upp tomgången eller?? | |
| Kan det vara så att din koppling hugger & börjar bli dålig? Det märks nog mer då tomgången är låg när man ska iväg. | |
| Det har börjat hugga när jag sänkte tomgången...Jag ska nog höja tomgången.Men när jag växlar på 2:an,3:an o.s.v. så e det helt lugnt..Brukar inte kopplingen slira när man axar ordentligt på typ 2:an?... | |
|
Du har inte slirat på kopplingen med hög belastning (ex backat med släp) så att du bränt kopplingen. Om det är kopplingen som glasat kan det slipas bort med tiden, olja på lamellerna ger liknande symtom. Förstår dock inte hur ändrad tomgång ska kunna påverka kopplingens funktion. 528 patrik |
|
| Sen hände det en grej till ..... När jag stänger av bilen,så håller den på o skakar o grejer o vägrar att stänga av sig!!!Är det tändningen det e fel på? | |
|
Angående vibrationerna kan det förutom ovan nämda kopplingsbekymmer vara en glapp hardyskiva eller annat glapp i drivlinan. Att inte motorn stannar när du stänger av den beror på glödtändning. Det kan bero på felinställd tändning, tändstift med fel värmetal eller felaktigt bränsle/luftförhållande. AE |
|
| TACK!!! | |
| Jag hade en SAAB en gång som inte ville stänga av sig fast jag drog ur nyckeln. Det var en jordkabel som hade lossnat som orsakade det i mitt fall. | |
| Jag har precis samma problem, när jag ska köra iväg i 1:an på dragläget skakar hela bilen, medans om jag slirar lite när jag ska köra iväg så går den fint utan vibrationer. När jag kört liten stund så motorn är varm så kan jag köra iväg på dragläget utan några som helst vibrationer? någon som har erfaranhet av detta sedan tidigare? Kopplingen är bytt för 1 år sedan och inte sliten! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.