AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
901

Kamkedjan...

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Hallå!

Har en liten fråga angående kamkedjan.
Hur ska man egentligen köra för att det ska blir risk för att kamkedjan, spännrullar eller sånt ska gå åt skogen?

Mvh Johan
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
ska du förstöra din motor?

Ska det vara på det viset?!
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Nej är du galen människa!!! Så tjock är inte min plånbok.

Anledningen till att frågade var att jag började fundera om man kanske behöver byta kedjan snart...

Men eftersom jag inte kör så hårt med bilen så kanske det inte finns någon risk att den skall gå sönder.

Någon som vet hur man måste köra för att det skall finnas någon risk?

Mvh Johan
bl
143
bloom
325i E36
Jag har för mig att en kamkedja ska hålla bilen ut, men runt 30.000 är det nog dags i alla fall.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du hör nog säkert när kedjan och/eller sträckaren(+ div. övr. skenor)behöver bytas.
Rasslande ljud vid framkant.
Största risken med div. motorproblem är om man kör hårt innan motorn är varm.Visserligen KAN en kedja smälla av plötsligt o utan förvarning men det är ytterst ovanligt på BMW bilar iaf.Dem eventuella ras som inträffat med kedjan är när bilen ifråga gått extremt långt utan byte o övrig misskötsel av service osv.
Hur långt har den rullat?

Mvh Janne.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hejsan,
Är servicarna skötta, läs OLJEBYTENA, håller kedjan bilen ut. Lyssna efter rassel framtill i motorn. Kamkedjorna är bra för de berättar genom skrammel när de börjar bli slitna. Lite rassel gör inget, men tokvarva inte för säkerhets skull.... :)
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Janne T och Gr8ride: Det hjär kanske låter lite skumt i Era öron...

Jag har en 325i -92 som gått 17200 mil. Tyvärr har jag ingen servicebok, men jag gjorde besiktning, bildiagnos och importkontroll när jag köpte bilen... och det var absolut inga problem... förutom vanliga saker som bromsklossar och sånt skit...

Så jag vet ju inte hur den är servad innan... men jag vet att det är lite äldre personer som haft bilen innan. Jag har lämnat in bilen till BMW de tre senaste servicarna. Och dom tycker bilen går jättefint.

det rasslar inte eller någonting sånt... men jag undrar i alla fall hur hårt man liksom måste köra för att den skall smälla...

jag kör rätt lugnt med min bil..
Jag varvar aldrig över 3000 varv under de första 15 minuterna (hoppas det räcker för att oljan skall bli varm)För det mesta varvar jag inte mer än 4000 varv, så det borde väl inte vara någon risk, eller vad tror ni?

Är det någon som har fått ras någongång?

Mvh Johan
Om du kör på det viset blir den väll knappt repig...... =)

Om man vill ha av den så kanske man måste tokvarva, slå av tändingen, på med den, av med tändningen......
Då rycker det kanske lite i kedjan.
Annars kanske man kan hålla stenhårt på bromsen, ge ganska mycket gas och släppa upp kopplingen. Då tvärdör motorn och man kanske lyckas skada kedjan "lite" iallafall om man gör det xxx gånger, fast det finns nog annat som tar mer stryk......

Mvh
Patrik 325i -92
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo hej igen!

Du har nog inget att frukta iom den behandlingen...

Kan väl nämna att mina bilar inte har behövt byta någon kedja,även fast M535:an nu till o med rullat dryga 33 000mil....
Toppen renoverades vid ca 22500mil,dock byttes varken kedjan eller tillhörande delar till denna då heller..
Mvh Janne.

Moller
Man ska väl inte behöva kamkedja. Trode det inte behövdes. Bara om det var rem....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.