|
|
|
|---|---|
| Jag undrar om set stämmer att sportluftfilter ökar effekten och minskar på bränsleförbrukningen t.ex på en 528 -00.Isåfall hur mycket högre effekt får man vridmoment.Och känns känner man skillnad.Hur mycket mindre bränsle börjar bilen ta? | |
|
Sportluftfilter hjälper inte till nånting på en 528. Man får endast en sämre rening av luften och därmed en mer skitig motor med slitage som följd. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag hade möjligen satsat på bra insatsfilter, i luftburken. Vad som kan hända är att tex LMM och annan känslig utrustning kan ta skada. Nog ett bättre alternativ att lägga pengar på en race katalysator. Skulle jag tro. |
|
|
ett chip är nog det billigaste hk du kan få sådär snabbt.. en racekatalysator utan mappning ger nog noll och ingenting.... så i med ett chip så får du några hästar extra, jag hade dock nöjjt mig som det är om jag var du, det är ingen sportbil, utan en stark vardagsbil. /mvh jocke |
|
|
Mappa för en racekat? Näe, låter otroligt bara för mindre mottryck. Eller..? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mig vetligen går det åt energi/bränsle för att öka effekten, i enbart luftfilterbyte i en standardmotor så får man nog tillföra en brakskit/metangas för att få nån hkr extra.:) ///MVH Hasso Länk |
| Kanske man minskar effektförlusterna som insugningsmotståndet på ett standardfilter bjuder på höga varvtal, men troligen inte särskilt mycket. | |
|
bilensstyrsystem är optimerat efterkatalysatorn, och därav lär det inte ge nånting alls att montera bara en racekat, däremot om du har kraftigt modifierat resten av motorn eller har övertryck via kompressor eller turbo kan org katen vara en strypning. dock inte på en annars orginalmotor.. kanske du tjänar 1-2hk som mest på att byta till en racekat och ingentingannat. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.