AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.321

Tänder fel o ryker som satan

Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Skulle ut o starta upp min 89ans e34a igår och det tog ett jävla tag innan den kom igång o när den väl gjorde det så lät den som en mopedbil och sprutade ut blårök.
Den fick gå ett tag, med tillbakadraget gas-på-drag och tillslut gick den igång på alla burkar.
Men det har hänt flera gånger nu så jag börjar bli lite orolig.

Jag bytte tändstift igår men det verkade inte hjälpa.
Dem gamla va ganska så "blöta" när jag bytte dem.
Tror att ventilkåpspackningen är kass så jag ska byta den imorn.

Men varför kommer det så grymt mkt rök för när den inte tänder på alla cylindrar?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
För att på de cylindrar som inte tänder så pumpas ju bara bränslet rätt igenom, så att säga - ut i avgassystemet, där det bränns upp under stor rökutveckling (eftersom förbränningen är mycket sämre där).

Men, ryker det verkligen blått? Det borde ryka svart, om det bara rörde sig om att den inte går på alla cylindrar. Blårök tyder snarare på att det kommer in olja i förbränningsrummen på nåt sätt... dåliga ventiltätningar kanske? (det skulle mycket väl kunna förklara varför den inte går på alla 6).
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Ja med en närmare titt idag så va ventiltätningen dålig. Hade ett lekage på insidan in mot cupén. Så jag ska ta o byta den idag.
Så jävla drygt att man inte har ett garage bara.
Plus att det är snöblandtat regn här =(
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmm... en ventiltätning in mot kupén???

Jag får en känsla av att vi pratar om helt olika saker här...
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Nej nej.... det är bara ett missförstånd.
Om du tänker dig att du står på passagerarsidan brevid motorutrymmet och tittar ner på ventilkåpan så är det på vänster sida, på kortsidan mot kupén och inte ut mot grillen.
Under "intensivrengörningstanken" =)
Är du med?
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Det är där packningen är dålig.....................
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
KLuBBan talar om ventilkåpspackningen och enor talar om ventiltätningar är mitt grundtips. Ventilkåpspackningen har troligen inget med problemet att göra, men det kan ventiltätningarna ha.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
KLubban:
Det är nog missförstånd från din sida...tyvärr....
Det är tvo olika saker ni pratar om. enor snackar om VENTILtätningar och du snackar om VENTILKÅPSpackning.
Dålig ventilkåpspackning är inget annat än kosmetisk fel med utvändig oljeläckage, VENTILtätningar sitter däremot runt ventilskaften och tätar mot förbränningsrum inne i motorn. Ofta kombinerat med dåliga ventilstyrningar så ger detta ofta oljeförbrukning och blårök efter motorbroms och start.
Detta orsakar dock sällan/aldrig startsvårigheter, då ska det varar rejält med olja i cylindrarna.

Dina startsvårigheter kan vara beroende på flera ting:
1) mycket korta körsträckor/flyttning av bilen på parkering, då går blien på rik blandning och kan bli "sur" om den inte körs ordentligt varm.

2) dåliga spridare som läcker in bränsle in i cylindrar när bilen står=blöta stift= ="sur" bil, nästan omöjlig att starta.

3) dålig tändningssystem. Det är inte bara stift som blir dåliga. Rotor, fördelarlock och ev. tändkablar blir dåliga med tid/mil. Din är en -89:a vet du om detta är någonsin bytt????

4) Uppenbarligen får du bränsle, dock är det en avlägsen möjlighet att bränslepumpen inte ger NOG tryck så att bilen vägrar att starta. Är bränslefilter bytt????

Så, om jag vore du så skulle jag först byta fördelarlock och rotor , det är billigt (kom i håg at orig BMW kan vara billigast på såna förbrukningsartiklar) och enkelt. Kör med lite injectorcleaner i tanken också billigt och skadar inte. Byt även bränslefilter och luft filter om detta inte har blivit gjort på en stund.

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej igen.
Blårök är inte alls ovanligt när bilen till slut startar efter långa försök/när den inte har gått på alla cylindrar. Överskott av bränsle i cylindrarna tvättar bort oljefilmen i cylindrarna vilket resulterar övergående otäta oljeringar= olja i cylindrarna=blårök.

MVH:
Sakke
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Ja men nu är det iaf fixat. och det va ventilKÅPSPACKNINGEN som va slut.
Har bytt den nu o starterna är som en fröjd =)
Nej men det blev mkt bättre.

MEN.............

Jag råkade dra av en skruvarm från ventilkåpans undre del..... Hur fan fixar man det??
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Bra att det har löst sig. dock har jag aldrig hört att dålig ventilkåpspackning skulle ge sådana problem......Har ju liksom inget med tändning eller förbränning at göra.....
Den måste ha läckt MYCKET för at ge samma effekt på gången som när man drar upp oljestickan medans motorn går.
Om jag vore du så skulle jag likaväl kolla upp/byta tänddetaljerna som jag nämde tidigare.....om du inte vet at de har blivit bytta nyligen dvs.

MVH:
Sakke
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Jag kollade tändsspolen och fördelarlocket o det där.
Det är väl tändkablarna man kanske skulle ta o byta i så fall.
Men dom såg inte kassa ut i själva infästningarna....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.