|
|
|
|---|---|
| började spinna däck med min m3 01;A här om dagen, men i stundens hetta glömde ja bort vartalet. men den är väll spärrad på 8000 så det ska väll inte kunna hända nått eller`? | |
|
Om motorn fortfarande går lika bra som förut behöver du nog inte vara orolig! Du har väl varvtalsspärr på den som går in när det börjar bli obehagligt höga varv! De flesta som övervarvat brukat lägga i tex 2:an isf 4:an vid fullgasacceleration och då finns det inga varvtalsspärrar i världen som kan hjälpa till! Per L |
|
Filip_J |
Vill du se övervarv? kolla lotec_m3's M3 GT här på forumet, han har ingen varvspärr, DET är att övervarva =) |
|
Det var ju en hel del motorbyten (ffa i USA) när M3-e36 kom ut pga övervarv. Trots att det skulle finnas varvtalsskydd så övervarvade bilarna. Om du söker här på AP så kommer du nog träffa på länkar till andra forum som behandlar övervarvningen. |
|
| M3-e46 skall det stå i mitt inlägg ovan. | |
|
abbemannen Du behöver inte alls vara orolig, dem är till för att varvas jag har flyttat fram mitt varvstop till 8400 rpm och är i det område ganska ofta, det är inga som helst problem. |
|
|
ok tack för svaren. Tänkte att det var så dom är ju byggda för det. Har en 520 02:a med och den börja jag också spinna med.( och ja det går) jag låg med gasen i botten i kanske 30 sekunder men den började låta kraftigt från ventilerna efteråt. värre än en gammal e30. men sen körde jag ett tag så blev den sej sj igen. vad kunde det bero på`? |
|
| Menar du me "gasen i botten i kanske 30sek" att du legade på varvstoppet i 30sek? Motorn mår knappast bra vid såna tillfällen... | |
| nä på varvstoppet hehe. Snacka om att jag hade skuldkänslor efteråt | |
|
Är nog ingen fara, när jag hade calibran får några år sedan så öste jag ända upp till varvstoppet på 2:an, och i stundens hetta lyckades jag slänga i 1:an istället för 3:an. Varva "hyfsat" friskt, men inget hände. Men att stå och bromsa fast bilen på varvstoppet i 30s är nog som sagt inget att rekommendera, brukar hålla mig mellan 4-5.000rpm som högst då få gånger jag får för mig att göra det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.