|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att göra klar min 328i/C från -96 som jag ska använda som banbil. Vad kan man söka info om olika r-däck och deras förtjänster respektive nackdelar? Jag har kollat på Toyo Proxes T1-R men jag har ingen som helst kunskap om kvalitetsnivån på dessa däck. Någon som kan tipsa om bra r-däck i dimension 225/45-17 & 255/40-17 | |
|
T1-R är inget R-däck trots namnet. Du kan hitta en lista på R-däck här: Länk Jag har Toyo's R888 i dimension 225/45/17 på min och de fungerar bra förutom att de slits fort om man har för lite camber. Om du har en ren banbil kanske inte detta är ett problem, men jag skulle tro att du behöver minst 2.5 men kanske helst 3 grader till detta däck. Jag har 2 grader och det är för lite. //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Tack oreo för den infon, det var jag som blandade ihop däcken det var Toyo Proxes R888 som jag kollat på. Jag får väl prova mig fram när det gäller camber man kan väl börja på 2,5 grader, tråkigt att man har så lång till Mantorp bara, det kommer dock att gå snabbare att åka dit när nya E4'an blir klar. Vikten är bantad på min till 1210 kg och det kommer snart att bli ytterligare 40-50 kg lättare ;-) |
|
|
Jag kör också på Toyo R888, men dimensionen 235/40-17. Det har fungerat bra under de banträffar jag kört på. De verkar behöva något hekto högre lufttryck jämfört med de Dunlop Direzza jag körde på tidigare, men det spelar mindre roll. Sådant är ju lätt fixat. Jag har ökat cambern till cirka -3 grader. Nu har ju du lättat din bil en hel del, så det ökar möjligheterna att få däcket att fungera bra. Vi får hoppas på många banträffar nästa år. Är du med i BMW SC? |
|
|
Nockenwelle: Hur lyckades du få till -3 grader på din? Jag har justerbara topplagringar och lyckades inte få till mer än -2... //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
| Samuel Lindkvist (www.millway.se) fixade det med en speciell platta som ersätter den platta som sitter mellan fjäderbenet och fjäderbenstornet i karossen. Nu har jag inte mätt superexakt, utan bara med vattenpass och lite beräkningar, men det blev samma resultat på bägge sidor, så bilen bör rimligen ha stått horisontellt. | |
| Ska tilläggas att den lösning jag valt innebär att justering inte kan göras utan att montera bort fjäderbenet, så jag kör med den valda cambern även till vardags. Bilen spårar inget konstigt för det. Hur gatdäcken kommer att slitas får jag väl se. | |
|
Mina topplagringar är justerbara, men problemet är att jag inte kan utnyttja detta fullt ut då hålet i fjäderbenstornet är för litet :( Har funderat på att kolla med Samuel om han kan fixa en platta som gör att jag kan få till litet mer camber - var du nere hos honom för att fixa detta? //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
| Nej, jag hade turen att han provat en lösning på sin E91, så han tillverkade en uppsättning extra och sålde den till mig, per postförskott. | |
|
Smidigt :) //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.