AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.843

E46 , hur sitter modellbeteckningen fast?

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Har märkt orenheter i mellanrummet på siffrorna i modellbeteckningen, och vill ju inte att en sån skitsak ska orsaka rost och liknande. (Det är ju inte direkt lätt att få det rent mellan siffrorna, men lite lättare är det ju att rengöra '330' jämfört med t.ex '328' )
Hade därför tänkt att helt sonika ta bort hela beteckningen från bakstammen.

Frågan är alltså om modellbeteckningen på E46 bara är limmad, eller om den sitter med 'plastpluppar' i genomgående hål i plåten?

Om jag inte minns helt fel så satt beteckningen fast på det sättet på en E21 jag hade en gång i tiden :-)

Har testat söka här på forumet, utan relevanta resultat. Enligt RealOEM:s listning av modellbeteckningar så ser det ut som de sitter med dubbelhäftande tejp, men jag vill ju vara 100 på att man inte står där med hål i bakluckan efter en session med värmepistol och rakblad.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Det är inget annat än klister.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte tagit bort något själv då de flesta BMW jag haft har varit beställda utan. På min 320 satt det dock modelbeteckning när jag köpte den men då jag skulle Ditec-behandla den ganska omgående så bad jag dom ta bort det. Fick för mig att dom använde typ fiskelina. Känns som ofarligare än rakblad...

___
//Ulf
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Tackar!

Programmer:
Ja, fiskelina låter onekligen säkrare än rakblad. Tack för tipset! Eftersom jag inte är fiskare så får jag fara hem till farsan och plundra hans fiskelåda :-)

M3
71
M3 Challenge
2014 Bmw 320D Touring M-Sport
2009 Bmw 330D Cab M-Sport
Det bästa är att använda en hårfön, eller en varmluftspistol !
Jag föredrar själv hårfön, eftersom det kan bli lite väl varmt med varmluftspistolen, om man ej är van !
Använd hårfönen och blås vågrätt över modellbeteckningen, så släpper klistret efter ett par minuter !
Om det eventuellt finns " klisterrester kvar ", så är det bäst att använda T-Röd, på en mjuk trasa, så försvinner de sista klisterresterna ifrån lacken !
Lycka Till !

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Hmm...varmluftspistol äger jag, och hade tänkt använda...men det är värre med hårfön efter att jag separerade från flickvännen. Får testa med varmluftspistolen. Jag har ju trots allt en jävla massa erfarenhet av att vinkla innebandyklubbor, och förhoppningsvis ska väl lacken tåla värme bättre än ett innebandyblad i plast :-)

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
... Tandtråd e effektivt tillsammans med värme...

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Satt ingen modellbeteckning på min 330 när jag köpte den, men jag har köpt en ny motorcykel och där satt klistermärke på tanken och framskärmen. Fick rådet att köra med varmluftspistol eller hårfön, men fick en burk CRC ettikettborttagare på jobb och det funka skitbra. Var lite jobb förstås fick först spruta på medlet sen vänta 10 min och skrapa lite nätt med naglen och sen var det till att fortsätta på det viset tills allting var borta. Sen var det bara till att vaxa och resultatet var kanon.

Bosse
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Metoden blev: Varmluftspistol, fiskelina, tummen, avfettningsmedel, tvätt.

(tummen användes för att 'rulla ihop' det lim och skumgummi som blev kvar när själva siffrorna var borta.)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.