AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.631

Är det någon ide med sportluftfilter?

rd
93
rd1210
325i -92
Vinner något på att montera ett sportluftfilter t.ex KN.Bränsleförbrukning,effekt osv...
Om inte annat så låter det lite bättre från motorn..
Be
278
Bengt C
523i -96
Pappfilter, dvs original, är tveklöst bättre än sportfilter. Sportfiltret ger dig kanske 2 hp på topp, mer oväsen och sämre filtrerad luft. I princip ingen, sköter dessutom sportfilter på det sätt man ska.

Sportfilter går fetbort, som vi uttrycker oss numera.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Skulle aldrig få för mig att montera in sportfilter i en i övrigt orginal bil.Totalt meningslöst.

BMW fûr allè
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Ett öppet filter brukar i dom flesta fall förstöra mer om det gör nytta i en bmw. Det ska till överladdning om det ska funka med öppet sportluftfilter.
Kan rekomendera ett insats- filter istället. Ersätter original panelfilter och passar i boxen. Det ger skönare insugsljud, och lite vassare respons från motorn men tror knappast det ger någon riktig effektökning.
Det känns nog bara så för motorn reagerar/låter bättre. Man måste trimma på annat sätt också om det ska hända nåt.
Har ingen inverkan på bränsleförbrukning heller.
Green cotton och K&N har bäst filter som dessutom är tvättbara.
Jag har greencotton panel-filter i min 525:a och är helnöjd!

Ti
608
TimS
325i -88
vad gör man ifall man har 535 lmm på sin 325a? jag vill inte ha öppet filter men finns det ngn annan lösning?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det finns ju pappfilter som är koniska.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Det finns spaltmeter att läsa om öppna-/sportfluftfilter.

Samma frågor och svar i de flesta trådarna. :-)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
J.Dredd. Vet du var man hittar koniska pappfilter? Skulle gärna vilja ha lite mer trevligt V8-ljud i min 540 som bara väser och låter allmänt trist. Vill inte ha sportfilter med olja som pajar luftmassemätaren. Egentligen vill jag inte ens ha varmluft i filtret men om man låter undre halvan av boxen sitta kvar så har man ju ändå kvar tillförseln av kall luft utifrån.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ka
20
kapo
645 Cab -05
Davve, har du kommit på någon lösing?
Jag är också ute efter samma sak, vill ha bättre ljud ur min 645:a, men inte paja hela skiten. Har HP så det räcker.
Jag har kollat på BMC-filter också, där e så j*vla många , ingen ainng vilken man ska gå på..

MVH..

...dk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Skulle inte hålla på att palta med luftfilter byten på så pass nya fina Bimmers vill ni ha bättre ljud i grejorna så kolla avgas sidan istället skulle tro att är mycke enklare än hatt modifiera luftburkar osv + att det är ingen fara för motorn om man går på avgas sidan .

Henke
M som i Motor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.