AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.072

En bra bas med rikligt tryck till min M3 E36.

Vad ska jag kolla på? Vill helst ha en liten låda med steg i men som sagt viktigast är bra tryck i basen.

/Jonas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Då skall du låta en bilradio firma bygga en baslåda uträknad för din bil och bas element och dom kan hjälpa dig också med lämpligt element som spelar bra i små lådor samt steg till detta. Tror du bör satsa på 1st 12":are av god kvalitet och ett kraftigt monosteg på den.
ASA racing
Köp en: DLS UR12:a samt ett Genesis Dual mono slutsteg, så spelar du sedan skiten ur det mesta.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
storleken är väl inte det väsentligaste, det viktigaste är att du får till en vettig låda, annars låter du som epa-raggarna med bas som inte låter som musik. Satsa hellre på en bättre 8" än en dålig 12", du får både mer musikalisk bas, mindre låda, bättre definition, dessutom kräver ju mindre element mindre låda. Säga att man ska ha en 12" funkar inte riktigt. finns 6,5" som levererar bas som 10". Men som sagts tidigare, be någon kunnig räkna ut och bygga en lämplig låda.
ASA racing
Oavsett låda, så går det ej att jämföra en 8" bas med en Typ: DLS 12" bas.
Dessutom spelar ej basen musik, det kommer istället ut ett entonigt "honk-honk" ljud. Låter ej speciellt musikaliskt;-) Spela endast med basen så lär du höra hur den låter. Honk-Honk-Honk!!

Vad som gäller är nog snarare rätt delningfrekvenser, samt att hela systemet verkligen lirar bra ihop.
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jag byggde en egen låda på ca 34 liter som passar under cab-lådan på min e36. I den monterade jag 2 st 8" fyrkantiga Kicker L7 basar. På lådan monterade jag sedan ett DLS 5 kanals steg. Hade tidigare bytt ut orighögtalarna mot DLS 2 vägs både fram och bak. Måste säga att det låter väldigt bra, även nedcabbat. Jag köpte hårdvaran (bra priser) och fick basar och förstärkare monterat i Norrköping av Saltängens stereo

/Touchdown.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
"storleken är väl inte det väsentligaste , det viktigaste är att du får till en vettig låda" =både rätt och fel , lådan är jätte viktig! Storleken har betydelse när man är ute efter "mkt bra tryck" , en bra 12:a spelar högre än en super bra 8:a i samma prisklass det går inte att komma ifrån men det är mkt möjligt att en hifi snubbe ändå skulle välja 8:an pga lite bättre ljudkvalitet medans killen som vill att det skall "dunka på" ordentligt nog väljer 12:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.