AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.330

hur lossa viskokopplingen? Hjälp!

Jag behöver hjälp nu!

Jag skall byta viskokoppling, får nog göra det här på jobbet idag innan jag åker hem = bråttom!

Jag har en skiftnyckel (hade ingen 32mm fast nyckel), jag har en klubba, jag vet att det är felgäng. Men det släpper inte.

HUR KAN JAG LÅSA HJULET SÅ ATT DET INTE SLIRAR MOT REMMEN, JAG MÅSTE FÅ DET HELA STUMT...

/Fredrik - trött och desperat

ps - jag vet att det fins ett mektips, men detta berörs ej däri. - ds
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har gjort ett verktyg av ett plattjärn 8x50mm med två hål att trä över två av bultskallarna till bultarna som håller remskivan. Man får göra ett urtag i kanten för själva axeln. En lätt z-bockning gör att änden kan sticka upp mellan fläktkåpan och topplocket. Så ser det specialverktyg ut som finns att köpa för ändamålet.

AE
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det ska bara gå med en "rejäl smäll" med din skiftnyckel OM du nu inte får en 32:as blocknyckel ,vilket naturligtvis vore att föredra..

Behövs inget mothåll(iaf inte på M30 maskinernas visco) om man "slår till" muttern på "rätt sätt"..

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det borde ju gå med en rapp smäll. Då får remskivan och vattenpumpaxelns masströghet agera mothåll, men som Janne säger, en blocknyckel som är stum ger ett rappare anslag.

AE
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skiftnyckeln kanske låter som "bra i alla lägen",men just när man vill ha perfekt passform i trånga o känsliga lägen så blir det oftast inte "bra jobb" med en skiftnyckel...
Saboterar mer än gör "nytta"...tyvärr.

Hoppas det löser sig iaf...

Mvh Janne.
Vi får se, skall ner snart. Jag körde med skiftisen då det ju inte är så mycket att spara på. muttern är integrerad i paketet och kommer ju inte att återanvändas.

Håll tummarna för att det släpper!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hur gick det?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.