AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
993

Fälgstorlek till 320i touring -04 E46

Hej!

Köpte en 320i touring -04 E46 i somras och behöver nu köpa fälgar och vinterdäck till den. Är det nån som vet om 195/65 R15 passar till den? Har sökt här på forumet och sett att det inte rekommenderas mindre än 17 tum på 330:n pga bromsarna. Nån som vet om det gäller även 320:n?

Förövrigt: Tack för ett bra forum!
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Jag kommer ihåg att detta varit uppe i tidigare trådar, men kommer inte säkert ihåg vad som gäller. Jag vet dock att du inte behöver så stora som 17". Tror att det är 16" som gäller... Sök inlägg eller kolla instruktionsboken för säkert svar...

Anders
Du bör ha minst 16" för att vara säker. Det kan fungera med vissa 15".

Kollar du med en BMW-verkstad säger dom 16" med 99% sannolikhet,
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är ganska övertygad om att det är minst 16" som gäller för din bil. Enklaste sättet är ju att kolla in instruktionsboken eller på dekalen som sitter på dörrstolpen på förardörren.

Lämplig dimension för 16" är 205/55 och vad jag har sett så är det ett stort utbud av begagnade fälgar/däck på Blocket som passar E46. Tänk på att fälgar som är till andra modellserier inte passar 3-serien då dom har annat ET (inpressning). Tar du en fälg från 5-serien så kommer den att sticka ut utanför hjulhuset.

___
//Ulf
Tack för svaren, det verkar vara minst 16" som gäller enligt dekalen på dörrstolpen. Hur vet man vad det är för ET som gäller då?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns alla BMW´s orginalfälgar listade. Klicka på småbilderna får du en större bild med tabell på fälgbredder och ET-mått. Några mm kan man frångå orginal ET.
Länk

AE
ET (för originalfälgar) till E46 ligger mellan 42-47mm. Många eftermarknadsfälgar har inpressningsmått på 35-40 mm vilket också brukar fungera ok, även om dessa breddar lite mer än original.

///Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.