|
|
|
|---|---|
BMW Nisse |
Jag har ett lite problem med min 318. Dom där knepiga besiktiningsgubbarna fick för sig att dom inre bromsrören bak var en lite för rostiga så det gick inte att godkänna bilen :-( .Lyfte upp bilen idag och såg att det var praktiskt taget omöjligt att komma åt skarven som sitter uppe bakom bensintankarna. Någon som har gjort detta och vet om man demontera hela bilen eller det vad man ska göra? [Ingen servo - bara muskler] |
|
Bytte samtliga rör på min. Om jag minns det rätt klippte jag röret och böjde bort plåtbiten som låser kopplingen. På det viset kunde jag ta ut kopplingen och lossa den "ute i det fria". MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Hej på dig Nisse! Jag hade precis inne min bil på verkstad för byte av de bromsrören. Jag gjorde alltså inte jobbet själv utan tittade på när de gjorde det. Om jag har förstått saken rätt så går det ett rör framifrån till en T-koppling som sitter precis ovanför bakaxelklumpen. Från denna T-koppling går det i sin tur två korta (cirka 400mm.) rörbitar som sedan övergår till slang. Det var dessa två rörbitar jag bytte. (Enligt SBP "bakre inre bromsrör hö/vä") Det enda du ska behöva demontera är den lilla skyddsplåten i mitten omedelbart framför klumpen. Kopplingarna där röret övergår i slang ska nu vara synliga/åtkomliga. Om inte, försök göra dem åtkomliga med milt våld. Mina kikade precis fram bakom plåtkanten. Det är lätt att misstolka hur de är dragna då de går in under plåten/tanken/ellervaddetnuär för att göra en U-sväng och komma ut igen. Hmm, hoppas du hänger med nu! Vid T-kopplingen kan du klippa av rören och ta stumparna med en vanlig 11-hylsa från sidan. Att få dit de nya rören blir betydligt värre, men det går. Ett tips är att spreja så mycket 5-56 som du har råd med på alla kopplingar och låta det verka ett par dagar innan du börjar. Har du inte en 11 millimeters "bromsrörsnyckel" så köp det. Ingenting blir ju enklare om du fuckar upp en koppling... :) Mit freundlichen Grüßen, Klaus. www.klangkraft.com |
|
|
....just det ja, min bil är en 325-88 om det nu spelar någon roll. /Klaus. |
|
BMW Nisse |
Tackar så mycket för svaren Har fått lite bättre koll på det nu Ska ge mig på det nån gång senare in denna veckan så får vi se hur det går [Ingen servo - bara muskler] |
|
Tja! Har bytt ganska nyss på både 323an å 320n .. Det e ju förbaskat trångt om man inte gör som David skrev. Klipper det gamla röret vid båda niplarna. å knipsar bort låsbrickan. vid t kopplingen kan du föra på en 11mm hylsa för att få bättre grepp då.. tips.. byt slangarna när du ändå håller på om de inte är jättefräsha. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.