AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

Skumt elfel: bilen dör, men kommer till liv igen snart därpå?

Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Har ett skumt elfel, förmodligen glapp någonstans. Detta gäller en 525iA touring -92, 24k mil.

Så här ser symptomen ut:
Checkpanel klagar på bagageluckan, mätarna hoppar till och lampan för låg bränslenivå blinkar till, samt att automatlådan kan rycka till. Kort därefter eller helt utan förvarning så dör plötsligt allt utom ljuset under färd. Tändningsläget är helt dött! Allt annat som funkar med nyckeln i läge 1 eller ljuset på funkar, förutom halvljus(ibland). Efter några minuter eller kanske upp till ca 15 min fungerar allt igen och bilen kan startas och köras. Felet återkommer igen rätt oregelbundet (30sec till 60min). Detta inträffade på långfärd när jag körde hem efter bilköpet, verkar dock klara kortare sträckor(värmerelaterat?).

Generator laddar(13,8V) och batteriet är friskt.

Finns det något huvudrelä som kan glappa eller var skall man börja leta?

BMW CS #6606
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Det finns ett huvudrelä för motorstyrning och automallåda under kåpan till höger i motorrummet framf passageraren.
Det är det vita relät under kåpan.
Om det börjar bli gammalt så blir bilen svårstarted eller startar inte alls.
Men om det är det relät du har fel på är osäkert då du får fel på instrumenten också. Kan vara tändningslåset.

Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Har undersökt ytterligare och enligt tidigare ägare skall det ha funnits immobilizer som pga problem blev bortmonterad. Förmodligen glappar kabelskarvarna efter detta ingrepp. Skall försöka hitta alla skarvar och löda dem istället.

BMW CS #6606
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Nu fungerar allt som det skall! Det var kablaget efter den bortmonterade immobilizern. Ingrepp på original elsystem medför ofta problem på sikt, tur att det löste sig såpass lätt denna gång..

BMW CS #6606
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Hej.

Hur var immobilizerern inkopplad.

Har en bekant med en -96 Jaguar som står still sen åtskilliga månader.
Motorstyrningarna är skrattretande lika i uppbyggnaden mellan jaggan och E34/M50 så när som på märket Nippon Densu. Vi misstänker Immobilizern.

/Sven-Erik

Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Immobilizern på min bil var inkopplad i kablaget under ratten, alltså kablarna till tändningslåset mm. Immobilizern bryter tändningen och möjligen strömmen till bränslepumpen, men jag vet tyvärr inte mer i detalj hur det är inkopplat.

BMW CS #6606
En annan sak som ger liknande felbild är slitet kontaktstycke i tändningslåset (runda klumpem med kabelanslutningar). Inte helt ovanligt på lite äldre välanvända bilar och en vital del för alla funktioner i elsystemet.

FP
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Tack för svaret om imobilizern.
Som info: Hörde med min bekant, som hade läst manulaer och forum hela kvällen igår, och på hans Jagga som har CAN-bus så verkar imobilzern så att ingenting fungerar. Vare sig lampor eller startmotor.
Men han hittade Engine Control Module Realy bakom höger framlyckta, och det var vanligt med funkt och korrusion i det relät.
Placeringen är väl en säkerhetsgrej om man krockar, mosas det relät stannar motorn. På E43'an sitt det ju betydligt mera skyddat i en dropptät låda ovanför passagerarens fötter.

Det är kul med en som har liknande motorstyrning, många diskussioner och tester.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.