AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.432

likheter motorer 520 E39 -----> 530 E39

Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
Är det mycket som skiljer dessa motorer förutom kubiken?

//Simon
beror lite på årsmodell.

men visst skiljer det enheldel.

det är juh motorstyrning, avgasystem, kammar, osv.

dubbelvanos var det väl inte på alla 520 heller, innan en visst årsmodell.

så nog är det en ganska mkt nyare konstruktion iaf.

/mvh jocke
Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
motorkoden ser ju snar lik ut om man jämför min 99a 520 och en 530 motor från 2001, älskar min bil men tycker den är lite klen, har kommit över en motor som jag får köpa billigt, skulle kunna vara ide med swap om allt passar hyffsat, vet att många går på nitar och tror att det bara är att "kasta" in motorn, och i slutänden får dom punga ut med lika mycket som en "riktig" kostar :-)
Är det inte m52 i en 520 99 och m54 i en 530?

Det lär väl knappast gå att få bilen genom bilprovningen efter ett sånt motorbyte. Åtminstone inte på ett korrekt och lagligt sätt...
tr
80
tryffen
530 IM -01
Det su skall tänka på är att lådorna kan skilja även om amn inte tror det så skiljer innehållet.
Har du papper på den nya motorn så skall det inte vara problem hos bilprovningen du kan behöva regga om den bara. Så länge det är en omodifierad motor så är det inga problem. Med det menas bara den sitter i en av fabriken såla bilar.
Glöm inte styrboxen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skiljer nog rätt mycket på utväxling i bakaxeln mellan 520 och 530. Blir nog pigg, men surrig med 520 utv. Går att jämföra på realoem.com

AE
tryffen :

Hur skulle det gå till att regga en 520 med 530 motor? Det skulle jag vilja veta. Det är jag väldigt skeptisk till oavsett vad man har för papper.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är nog ingen lätt sak att göra bilen laglig. Då rekommenderar jag nog bilbyte. T.ex har 520i 296mm bromsskivor fram medan 530i har 324mm. Det och utväxlingen är troligen två av hunra saker som skiljer..

AE
men motorerna ser juh ISTORTSETT identiska ut för den oinsatte.. så jag tror besiktningen kommer vara nemas problemas.

dom som byter m3 i sina 328or verkar juh köra igenom utan bekymmer så.

/mvh jocke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Exakt jokko!

Besikningsmannen: "-Pigg 520!"
Ägaren: "-Japp.........sportluftfilter" :)

AE
Bara för att man har åkt igenom bilprovningen i sin 520 med 530 motor så innebär ju inte det att man åker omkring lagligt och godkänt. Det kan ju också vara värt att tänka på att om man skulle ha otur och behöva använda försäkringen så kan det innebära kraftigt sänkt eller helt utebliven ersättning om man skulle bli påkommen.
Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
om vi bortser från SBP

*Linar motorn upp mot växellådan,?
*Grenröret passar det? och är det mycket grövre till 530?
*Är det några övriga sensorer till 530 motorn
*Motofästen? (borde vara samma)

/S
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Räkna med en ny motorstyrning, eller också får du byta DME/EWS+nycklar från en 530/samma bil. Ingen av modulerna går normalt att använda begagnade. Utan endast nya är kodbara i den "hederliga" världen.

///MVH Hasso
Länk
GE, värst vad du var petig ;).

tror inte försäkringsbolaget börjar kolla upp motorn på en sån där bil helt utan anledning.

så jag tror nog att det är minimal risk att det skulle hända, dessutom är det väl bara att spela dum, är väl inte första ägaren på bilen direkt.

/mvh jocke
Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
Måste ha kollat fel, ser nu att jag har en M52 530 motorn börjar på M54,

Men skulle det gå att swappa och sen bara fixa ny 530 datorbox + så nycklarna funka skulle det ju vara ide :-), men sån tur har man väll inte :-)
jokko :

Petig och petig... :-) Men jag tycker nog att man bör känna till vad konsekvenserna kan bli av ett sådant projekt. Jag tror inte heller att risken för att åka dit är stor men att spela dum lär man inte komma nån vägen med mot ett försäkringsbolag om dom ser chansen att hålla inne med pengar.
sant, risken finns juh det är klart.

dock liten, men befintlig.

skulle nog göra det om min org motor var trasig eller sopslut.. inte för nåt annat skäl då det lätt kan bli struligt om besiktningen visar sig vara nogrannare än vad man räknat med, eller om det är en riktigt kunnig bes man (läs: Jesperado tex ;) )

/mvh jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.