AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
956

1liter på 80mil!

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Så mkt olja drar min 525 -92... Ska man behöva hälla i en liter varje gång man tankar??

Nån som har liknande erfarenheter eller vet vad det beror på?

Mvh Gus
Jag har hört att man ska få fylla på ca 1 liter mellan varje oljeservice, ca 1000-1500 mil. Så det verkar ju som om det läcker nånstans.

Sen drar den ju lite mer olja om man kör hårt med bilen.
Vad är det för olja du har?
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Har inte kört så hemskt med bilen..
Hällde i statoils helsyntetiskaolja..

Mvh Gus
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Det skumma är ju att bilen inte ryker nogonting alls... Inte blått, svart eler vitt.. Och det lilla lekaget vid oljetråget kan inte vara orsak till att så mkt olja försvinner..

Mvh Gus
då e de väl så att din motor e jävlar färdig då eller Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det tror jag oxå. Hög olje och bränsleförbrukning tyder på att "bäst före" datumen har gått ut :-)
//Marin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör ett kompressionsprov och se hur kompressionen är i motorn. Det kan vara slitna ventiler/ventilstyrningar och/eller kolvringar.
Hur långt har den gått?

Mvh
Shogo
Jag har lite halvkoll på denna bilen, och den har gått ca 15 000 enligt mätaren, servicebok och annat helt infyllt, bilen köpt av ägare som tog med sig den från tyskland som flyttgods, dock köpt begagnad i tyskland. Så den verkar ärlig ang milen.

Som det står i en annan tråd verkar den inte dra mer än 1.07 i snitt, och då vet jag att den endå körts "relativt" hårt. inte konstantfart 90 på motorväg direkt :), har sett och lyssnat på motorn, och vad jag kunde höra gick den som en klocka. Inte en tillstymmelse till ventiltick.

Jag hade lite funderingar om det endå inte är läckaget i oljetråget som spökar.men jag försöker ju va optimistisk :)

eing9911
Det där om att de drar ca 1 liter olja mellan oljebytena verkar stämma på min i alla fall.
Min 520i 24V tar i princip ingen olja alls mellan bytena. Castrol SLX 0-30 sedan 10 500 mil och nu 18 700 mil på mätarn. Mina tidigare har dock inte ekonomiserat med oljan.

----------
Historik:
1602 -72
320 -77
520i -83

Mvh LEF
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Kanske blir bättre om du testar en annan olja istället.
Min bil drog ingen olja alls de första 500 milen efter oljebyte. Efter det drog den ca: 1 liter på de resterande 500 milen innan nästa oljebyte.
Ulf Berglund
1,5 l på 100 mil tillåts. Det du beskriver blir 1,2l Med andra ord ok enl BMW

// Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Ulf
Då skulle det gå åt 22,5l olja mellan varje service. Då kan man undra OM man behöver byta olja över huvud taget ;-)
//Marin
Shogo
Ulf Berglund:
Låter ju bra, även om 1.5L /100 mil låter mycke..:) inte ens min mors s**b 9k som gått 28k mil drar så mycke..o den e rätt slut.

Men frågan är ju vad som orsakar det..om det kommer ge några andra effekter, Katalysatorerna verkar ju ta stryk, bilen är flyttgodsimporterad, så jag antar det e lungt o bara klippa upp katten o tömma den på innehållet. ? bilprovningen sa att han hade 3.5 CO som maxvärde, bilar med katalysator ska väl typ max spy ut 0.2 ?
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Ja, jag snackade med BMW i dag och de sa att så mkt olja ska inte bilen dra.. De bad mig byta olja då senaste oljebytet var för ca: 1,5 år sedan, även om bilen bara gått ca 800 mil sen dess.

Frågade även vad de skulle ha för att byta mina stötdämpare fram.. 4500:- Phu! Då de bara kostar 500 spänn styck.. 3500kr i arbetskostnad.. Måste ju gå att hitta nån som gört billigare!?

Mvh Gus
Eddy
Min 525i-91 15.000 mil, drack 1 liter olja varje 100 mil.Fast motorn var snustorr,avgasvärden ok.bränsleförbrukning ok.Hade även kvitto på toppren.Bilen gick kanon men den drack 1 liter olja varje 100mil.Vid service på en verkstad i Gbg som enbart sysslar med BMW, sa han att det var normalt.Jag sålde bilen omgående.Av mina gamla Audi och VW bilar som alla rullat över 20.000 mil har ingen tagit en droppe.Men som sagt BMW är ju kvalite och världens bästa bil......
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Varför sålde du den omgående om alla sa att det va normalt med den oljeförbrukningen??

Mvh Gus
Eddy
För att jag tycker inte en bil skall dra olja.Min kusin hade en 520i-92 och den drack inte en droppe.Men min kompis som är mek på VAG sa att en motor som är ok inte skall dra olja. Oljan måste försvinna någonstans,troligen förbränns oljan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.