|
|
|
|---|---|
|
nu till en nackdel me o bo i fjällen... nu e sesongen slut så ska tälla in M en... så ja skulle vilja ha lite vinterförvaringstip... alltså inte kolla batteri o glykol.. utan lite längre gångna tips....:) va ska ja göra för gumman ska få en bättre vinter???? //johan struggling | |
| Varmgarage, ny olja i, full tank, stående på skithjul, underhållsladdning av batteriet med jämna mellanrum. | |
| Om du inte har några skithjul kan du pumpa däcken hårt och dessutom flytta bilen fram och tillbaka några gånger under vintern. Då slipper du platta däck. | |
|
jag brukar ta bort glödstiften och fylla på med lite olja i varje cylinder och dra runt motorn några varv så att kolvringarna och loppen har smörjning och inte kärvar sedan vid uppstart. detta har funkat kanon för mig då jag gjort så de sista 13åren. det finns enkomt medel för detta ändamål att köpa om man vill bevara motorn några citat från länkarna jag bifogar Rostskydd - motorn invändigt För att undvika onödiga korrosionsskador i motorns inre t.ex. i cylindrar och ventiler under uppläggningsperioden, så är det viktigt att dessa rostskyddas. Avsluta konserveringen med att hälla i ytterligare 10-15 ml motorolja och stoppa motorn efter några sekunder. Länk LÅNG - TIDS KONSERVERING Vid mer än 6 månaders stillestånd: Motorn varmköres och tappas på den gamla oljan . Fyll sedan på R 652 som motorolja . Motorn startas och köres ca. 5 min. på tomgång .Fyll sedan på R 652 i cylindrarna var tredje månad som beskrivits enl. ovan .När motorn skall tas i bruk igen varmköres den och tappas på R 652 . Därefter bytes filter och motorn fylls med ny motorolja Länk Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Den här frågan kommer väll upp i typ tio trådar varje år...? Testa använda sökfunktionen, ett litet tips ;) / Leon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.