|
|
|
|---|---|
|
Jaha... ett par veckor felfritt så det var väl dags för lite krångel igen. Kort beskrivning: Vid färd till jobbet idag upplevde jag 3-4 mkt korta dunk i motorn (känsla som vid luft i soppaslangen). Inga hårda metalliska saker utan bara ett par "dubb-dubb" där man kände att det blev lite oväntat motstånd i nosen. Därefter som vanligt. Först nu under hemfärd så noterar jag (pga att stereon slogs av för ett telsamtal) att det finns ett mkt tydligt vinande ljud. Och nej, jag har inte monterat turbo på lunchen. Ljudet är vinande, ungefär som att köra i kraftig motvind Ljudet är strikt varvtalsberoende Motorn går inte det minsta ojämt Ingen varningslampa. Någon spännrulle? Jag har haft upp huven och det låter verkligen tydligt vid gaspådrag. Jag noterar även att om jag snurrar på själva fläkten så är det ett ojämt motstånd och ett lite torrt, gnisslande ljud. Ser inget speciellt på remmarna. vad tror ni 1 - spännrulle? 2 - vattenpumpen har skurit? (borde inte det rassla mer än vina?) 3 - jag har blivit helt galen? /Fredrik PS tala gärna om för mig hur jag felsöker spännrullar på egen hand då jag aldrig har gjort det förut. | |
|
Kanske din fläktkoppling låst sig? Mvh Janne. |
|
|
aha.. aha... ahhhh nej, jag förstår inte. vad är det då? (på en treårings nivå, Janne, treåring...) /Fredrik |
|
|
Förlåt, såg att det finns som mekartips. Njae, jag tvekar av 2 skäl: Tempen har inte stigit det minsta utan den står i givakt klockan 12 precis som vanligt. Ljudet är påtagligt och har inte funnits där tidigare (i alla fall inte så högt att jag har hört det inne i kupen). /Fredrik |
|
|
Jo...Viscofläktkopplingen är ju en "manick" som är temperaturberoende i ingreppet för fläkten s.a.s., och om det nu är den som "klyddar/fastnar" i din vagn så upplevs det nog som vinande ljud(lite Volvo 240 stuk)... Den sitter i kylarfläkten.... Vet ju inte hur trångt det är på din V8 men den är inte svår att byta i "normala BMW's ;)",tänk bara på att den är vänstergängad när du ger muttern en smäll med blocknyckeln :) OM det nu är den som djäv*as så ska du byta den OMG,ty fastnar den riktigt så får du nog byta huven och kanske kylare +v-pump osv osv när det "stora haveriet" sker vid någon lämplig omkörning eller så.. Mvh Janne. |
|
|
aha, ja det kan ju vara ett bra förslag förstås. Jag vill ju koppla ihop det med den däringa "dubb-dubb" känslan av luft i soppaslangen på moppespråk. Kan det vara relaterat? Kan jag köra med bilen 15-20 mil om jag tar det hyland? Måste ju till BMW och köpa delar samt till jobbet. /Fredrik Ps - att komma hem, lägga in en tråd, kolla ett par nyhetssidor och vips ha fått svar - det är härligt! Tackar! Ds |
|
|
Vinande ljud kan ju säkert vara någon spännrulle också,men kontrollera hur som haver att det inte är viscofläkten som börjar falera.. Huruvida det är bökigt(läs trångt) med att byta diverse spännrullar på en 540 vet jag inte..men antagligen. Mvh Janne. |
|
|
Tja,kan ju inte garantera något ,men jag vet att det inte bara har hänt en gång att viscofläkten "generallåst" och det man säkert först hör är en smäll när fläkten åker upp igenom huven,eller överhettning/kokning pga paj v-pump evtl kylare som "lök på laxen" osv :/ Behöver ju inte alls vara det.... men som sagt....jag ger ingen garanti att det håller någon längre sträcka OM det nu visar sig vara den hur som helst.. Mvhn Janne. |
|
|
så då har man köpt en viskokoppling då. Felgänga, sätt på en nyckel och knacka till.... så sa meken i alla fall. men min sitter som gjuten. dessutom så slirar ju hjulet gentemot remmen. Hur gör man ? Hur kan jag låsa hjulet så att det går att knacka loss aset? /Fredrik |
|
|
Hårt satt den, men belöningen var stor när det blev helt tyst och fint igen. tack för hjälpen ni därute (ssk janne T) för all hjälp. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.