AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.308

ALPINA B10 SOM ÄR TILL SALU.

da
19
dagobert
e38 750-98
hej. har någon varit och kikat på BMW B10 alpinan med reg nr TLY388. står på bilsalongen i stockholm. den ser mycket fräsch ut. är lite intresserad av den men bor 40 mil därifrån.
cj
62
cjw
528i -83
Alpina b10 4,6 -00
Maserati coupé GT -06
Jag har inte tittat på den men jag såg att den finns på annons på ett par olika ställen men till olika priser. På bytbil.com stod det tillochmed att bilen hade sportstolar...det har den ju inte om man tittar på bilderna här på autopower. Jag skulle inte köpa en utan sportstolarna för att jag tror att bilen är mer svårsåld utan. Men annars verkar ju bilen bra.
/cjw
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte att komfortstolar som bilen har gör den mer svårsåld. Riktigt sköna att sitta och kostade ett antal tusenlappar extra som nya.

Rent generellt så verkar Alpina B10 var väldigt svårsålda och det gäller i både Sverige och Tyskland. Borde vara prutläge om man är spekulant.

Spontant ser bilen fin ut.

___
//Ulf
da
19
dagobert
e38 750-98
jag har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska ha alpina eller m5. skönt med automat ,men det börjar ändå luta åt m5 hållet. börjar bli riktigt bra priser på dom också.. vad är viktigt att kolla upp om man ska köpa m5? har sett att det byts en herrans massa lmm:er på dom. även vanossystemet verkar kunna krångla en del.
satsa på en B10, va i samma sits som du för ett halvår sen, och är glad att jag köpte alpinan istället för M5, men ska du ha en M5 satsa på -01 och framåt, så slipper du all huvudvärk förhoppningsviss.
mvh
da
19
dagobert
e38 750-98
ja du BoMoW. nu blev det ännu svårare att bestämma sig. varför valde du alpinan istället för m5? verkar inte vara så mycket krångel med alpina som m5. men jag kanske har fel.. jag får försöka prova både och innan jag bestämmer mig.
ja
190
jalpina
Alpina B10 Bi-Turbo -92
AlpinaCS #004
dagobert; självklart skall du om möjligheten ges, pröva på bägge 2 och bilda dig en egen uppfattning om bilarna.
dagobert, jag lånade min kusses M5 över helgen innan jag bestämde mig för vilken bil jag skulle ha.
Visst är M5:an en underbar bil inget snack om den saken, men jag hade läst att kopplingen är känslig (kör en hel del i köer), vanosen låter o bilen kan tappa effekt, sen att dem drar olja och krångel med LMM gjorde att jag "fegade" ur lite o kollade på en alpina istället, blev kär direkt o köpte den.
Nu i efterhand när jag kör polarens M5 lr kussens så ångrar jag att jag inte köpte en M5 MEN så fort jag sätter mig i min alpina igen så e jag glad att jag inte köpte en M5, om du förstår vad jag menar.
det enda tråkiga med alpinan är väl att man inte kan leka med dem lika mycket.
försäkringen och bensinförbrukningen är så gott som samma på båda.
fråga på om det e nåt.
mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag trånade länge efter en B10, och då en Touring. M5 lockade men då den varken fanns som kombi eller med automat (som min fru envisas med) så var den aldrig riktigt aktuell. Men tiderna förändras och då vi bestämde att min fru skulle ta över 530'n och hon dessutom kunde tänka sig att köra manuell då och då så var plötsligt M5 ett alternativ.

Under de 2-3år jag har kollar annonser på B10 så har jag konstaterat att bilarna är trögsålda både i DE och SE. Många har underliga utrustningskombinationer, en del är riktigt snikutrustade och en del har hiskeligt fula färgkombinationer. Med andra ord så får man ha tålamod för att hitta en vagn som är rätt. Konstaterade också att väldigt många B10, framförallt i Tyskland hade utbytesmotorer. Detta har diskuterats i någon tråd och problemet hade med toppackningen att göra om jag inte minns fel. I övrigt är det nog mindre småfel jämfört med tidiga M5:or.

Ekonomironden är nog hyffsat jämn men förmodligen är nog en B10 något billigare i slutändan.

När jag väl skulle välja bil så tittade jag främst på 02-03, dvs sena M5:or eller B10 V8s och utbudet av V8s är väldigt litet medan antalet M5:or är ganska stort. När jag dessutom var väldigt sugen på en manuellt växlad bile efter 6,5 år med automat så var valet i slutändan ganska enkelt. Och efter 4 veckors ägande är jag hur nöjd som helst :) Sen finns det självklart bättre bilar att sitta i vid kökörning ;)

Skulle jag köpa en 99-01 så hade jag nog valt en B10 då det känns som ett tryggare val. Många hävdar att problemen med tidiga M5:or är överdrivet men det känns ändå som högre risk.

___
//Ulf
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag har en 00:a, men min bil drar inte mycket olja.
Tidigare ägare bytte Lmm, men det värkar ju drabba de flesta årsmodeller har jag märkt när jag läste om problemen som finns med dessa bilar.

Men m5:an är en underbar bil att köra helt klart :)

Min Bil: Länk
da
19
dagobert
e38 750-98
roligt att få lite tips. tack... bor i arvika värmland och där finns det inte något vidare utbud av alpinor och m5:or,så det blir väl till att ta nån tripp framöver för provkörning. vill helst köpa bil på fima så man får lite garanti och att man kan byta in min bil. inte helt lätt att sälja en 750 tyvärr..vilken årmodell kom widescreen skärmen till navigationen? vill helst ha med den..
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
årsmodell 01 fick 16:9 skärmen

Min Bil: Länk
kan ju annars byta till den stora navin själv
dagobert......om du har vægarna førbi dalsland (åmål) ær det bara att høra av dig om intresse finns før att se och køra M5. Alltid kul att træffa lika sinnade.
da
19
dagobert
e38 750-98
ja jag har sett äldre årsmodeller med stora navigatorn.kanske inte är så svårt att byta? men blir det 100% bra och passar in med färg på sarger osv.M5beast, självklart kommer jag höra av mig om jag har vägarna förbi.Åmål ligger ju inte allt för långt bort. tack ska du ha..
du får höra av dig när du har köpt bil, o säga vad du valde
Mvh
da
19
dagobert
e38 750-98
det gör jag BoMoW..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.