AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.131

Hur lossar man list-clipsen på E34?

Bestämde mig för att slipa rost och snygga till lite för vinter, ett försök att få bilen att se lite bättre innan den återvänder till e34 ornas förlovade land.

Började med att rycka bort dörrlisten den lossnade fint med dörrclipsen satt kvar, dom sitter stenhårt hur får man ut dom?
det är rost under jag vill slipa bort allt och rostskydda innan jag sätter dit dom igen, men hur får jag bort clipsen dom sitter som berg.
Kan man köpa lösa clips eller måste man köpa en hel list?

Bakluckan såg förjävligt ut med små rostfläckar längst kanten nu ser den ännu mer värre ut med grå grundfärg.
har provat mågna grundfärger som jag inte tycker är bra , den jag har nu är utmärkt heter kallgalv med grundfärg 98 % zink en färg som är tjock och rinner ej återkommer med märke.

Provade att slipa bort rost med perrago roterande bläster, jisses vilket effekttivt verktyg det vart plåtrent och blankt som krom.

turtle rostborttagare var helt värdelöst slipade tom innan jag la på det så det var bara lite porrost och det klarade inte av att ta bort det.

rekommenderar perago och sliprondel, (om man ej har bläster)

Men hur får jag bort listclipsen? bänder man med en mejsel så går dom sönder.
st
20
stennes
535i-98,320d-02,320i-00
kolla i mitten på clipset..ser ut som en rund ring kan vara svårt att se den...om du ser att den finns där så ska du trycka den in så långt det går och då ska clipsen lossna(kan sitta för jävla hårt) en liten stjärn mejsel eller nå kan gör susen..obs!!! den ska inte vara större än ringen du ser på clipset mvh stenne

ok, perfekt.
hade jag bara fått bort som så hade detta vart lätt fixat.
Men konstruktionen är dålig som skapat att rosta det går inåt under listen perfekt för vatten att rinna in och men inte ut, hade jag vetat det innan så hade jag tagigt bort listen och rostskyddat innan den krypigt utanför.
Rekommenderar alla som har en äldre e34 att ta bort listen och kontrollera rost, är det lite så tar det max 2 timmar att fixa och syns inte sen.
Kan tom rostskydda med hammarlack, syns ju inte när man sätter över listen.
st
20
stennes
535i-98,320d-02,320i-00
hej jag jag rekomenderar INTE att du använder dej av hammar lack då det innehåller silicon som kan skapa bekymmer vid en ev lackering senare..avänd gärna en punkt bläster och blästra bort rosten..(du får med dej rost porerna som du inte kommer åt annars).. istället sen tar du och slipar ytan som du blästrat inhandlar wash primer som är en etsande grund och har det på alla plåt rena ytor sen kan du ha på vanlig grund färg eller spraya på kall galv slipa det lätt med ett fint papper och lägg en vanlig grund färg över låt det torka tills det e damm torrt och lägg sedan på färg=din kulör...så får du en beständigt och hållbart lack som står emot rostangreppen på din bil på ett bättre sätt lägg ca 3 lager med färg med din kulör ett till två lager med dom andra färgerna vänta till det e damm torrt mellan varje lager....obs washprimern och kall galven ska var genom torra innan du lägger nå färg över dom washprimern tar inte så lång tid på sej att torka då du blandar det med en katalysator som skapar en reaktion(typ härdning) kall galven ska torka över natten så e du säker på att den e riktigt torr...sen e de bara att lägga resten av grund och lack lycka till mvh stenne

Stennes

Det du skriver låter så enkelt men tyvärr är det inte så
Jag har varken tillgång till garage eller bläster.
Hammarlacken tänkte jag bara använda för att skydda hålen där clipsen skall sitta.
Det kommer hamna en list där sedan så det syns inte, vill man av någon anledning lacka där i framtiden så är det bara slipa bort det.

Vart köper man den där washprimern?
st
20
stennes
535i-98,320d-02,320i-00
ja då ställs ju saken i ett annat läge...wash primern köper du hos en färg handlare som säljer billacker eller åkt till en bil lackerare och hör om du inte kan få köpa lite av dom det brukar aldrig vara nått problem att få göra det

Jag gillar hammarlacken som rostskydd om man ej skall måla över tjock och bra.
Det var perfekt nere vid hjulhusen där det redan var svart.

Sedan börjar jag tro mer och mer på grundfärg på burk än sprayflaska, då det annars kommer överallt.
Man får en tjock yta exakt där man vill ha den spelar ingen roll om den är vågigt det skall ändå våtslipas.
st
20
stennes
535i-98,320d-02,320i-00
ja det är ju bra om det blir tjock och man kan ju som du säger våt slipa det för att få det jämt men det viktigaste av allt vid all typ av rost lagning är att få rent i porerna annars så kommer rosten tillbaka som ett brev på posten..därför är det väldigt bra med en punkt bläster men som du säger tidigare så har du inte tillgång till varken bläster eller garage(jag e väl bortskämd med 250kvm garage och lackbox) och då blir det ju inte lika enkelt att göra men ett tips till dej är att du inhandlar en liten kompressor och en punkt bläster pistol(biltema)det tar inte mkt plats attt förvara när du inte använder det och är väldigt användbart vid på fyllning av luft etc...hur gick det förresten med clipsena ?

ett clips är som sagt paj kan man köpa detta löst eller måste man inhandla en hel list?
Vågar man slipa runt tanklocket när jag använder trissan så kommer det lite gnistor.
st
20
stennes
535i-98,320d-02,320i-00
clipsen köper du hos en bmw handlare och slipa runt tank locket så kan du in handla en 3m slip trissa dom e svart och ser svampaktig ut är för rost och färgborttagning kolla på ok eller nå liknade affäer så hittar du säkert en sån eller biltema för att ta några ex..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.