AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.520

Nybliven 328 Ci e46 ägare med funderingar..

Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Har nyligen köpt en 328 Ci e46 -00:a Som jag är väldigt nöjd med. Förrutom några saker som jag har några funderingar på.

1. "Däcktryckslampan" börjar att lysa efter ca 10 mins körning. Har kollat trycket, och det verkar stämma. om det nu är den, för den har väl sån varning? :S Vad kan detta bero på?

2. Automaten ballade ur för nån dag sedan.. Var precis som att den inte ville växla riktigt, gick lite ryckigt och ibland kändes det som att växel "hoppade ur" Detta var vid kall motor, och hände endast då. Sen nästa gång jag körde var det ok igen..
Samt att ibland vid nerväxling från 5:an till 4:an kan det lixom "slå till" och låta väldigt mkt..

Är inte så insatt i bmw, samt papperna är på italienska så man fattar ju inte allt för mkt. Är tacksam för svar.

Att köra bmw är bättre än att flyga första klass ;P
Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Ingen som har någon fundering som dom vill dela med sig av? Tacksam för svar.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har tyvärr varken automat eller däcktryckskontroll på min e46:a, men har läst i min Sv instruktionsbok, en bra investering, att däcktryckskontrollen varnar om en av sensorerna är felande. Så det räcker att en av sensorerna är trasig för att systemet skall varna. Kolla detta.
När det gäller automaten så är det enda tipset jag kan ge att kolla oljan i automaten.

//Bjerser
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har du en knapp det står RDC på så har du däcktryckskontrollgivare i bilen. Om du sen har det i fälgarna kan jag inte svara på. Är lampan som tänds gul eller röd? Är den gul så prova med att vrida nyckeln till radioläget.. håll sen ner RDC kanppen i några sekunder och se om de hjälper. Då ställer den in sig efter däcktrycket du nu har i hjulen. Ägaren innan dig har kanske ställt in den efter högre tryck..vad vet jag...

lycka till

// M.V.H. Daniel
Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Tack för hjälpen angående däcktryckslampan, ska prova det. :)

Angående automatlåde problemen, tas gärna svar och funderingar emot oxå. Om någon haft liknande problem. Även på liknande bilar. 328, 528.. e46 e90

Lu
17
Lukaz
328i -00
läste lite om tråden här min däcktryckslampa lyser men har ingen knapp i bilen??Skumt någon som vet vad det är för lampa?? gul lampa står att det är till rdc
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Lukaz: hur ska vi kunna veta vad det e för lampa? en beskrivning eller bild vore kanske bra att ha? :)

// M.V.H. Daniel
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Att "växeln hoppar ur" är olje problem med oljetrycket i lådan. Oljenivån i automatlådan är som lägst när det är kallt. Kolla den först - oljan måste vara 30-35 grader varm vid nivåkollen och motorn på tomgång i P läge. Är nivån ok gå vidare kolla och kvaliteten på oljan och bytt ev filter. Hjälper inte nåt av det får du höra av dig igen.

molle
Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Automatlådeproblemen är nu "borta" Eller för att vara riktigt ärlig så har jag bytt låda på bilen nu, för lådan rasade en kort tid efter jag postade den här tråden (2 körnigar efter..).

Går iaf som en klocka nu :) Men räkningen för kalaset var inte trevlig... Men nu får man iaf köra med klass igen efter 3 månader med en gammal Ford Sierra.. :P

Håller på att sammanställer alla kvitton och skall skicka iväg allt det till konsumentverket.

Lu
17
Lukaz
328i -00
Ang däcktryckslampan så är lampan gul som tänds och står att det det är till rdc i instruktionsboken, läste att det sitter sensorer i fälgarna så då måste dom sitta i sommarhjulen...köpt nämligern bilen med vinterfälgar på.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.