|
|
|
|---|---|
|
Har precis besiktat kärran och den var inte glad på gaserna så jag ska börja felsöka. Sonden ska iaf vara bytt nyligen enligt förra ägaren men jag misstänker att kattarna är trötta efter 28 tusen mil. Får väl be en verkstad kika på sonden för att vara säker kanske.. Så min fråga är om någon vet billiga universal kattar som FUNGERAR? Och gärna en länk till sidan/affären som säljer sånna. Vad jag förstod så går original kattar på 6000:- till 7-serien och känns som jag hellre lägger dom stålarna på andra områden av bilen just nu. Fungerar e32 750 katten på 740? Värt att leta begagande kattar? Känns som ett lotteri, chansen finns ju att dem är slut också för dom flesta e32 har väl 20-30k mil på nacken. Mvh | |
| www.katalysatorteknik.se | |
|
Hur var avgasvärdena? Kan ju lika gärna vara kass stift eller dålig motorolja efter vad jag hört. /Mats J |
|
|
Jo det är möjligt att tändstiften är kassa vet som sagt inte hur långt dem gått. Oljan bör inte vara kass det var castrol olja som jag kört 100-200 mil på samt oljefilter byttes då självklart. HC 135 (100) co2500 0,7 (0.3) co 0,5 (0,5) Kan ju tillägga att det är hål i avgassystemet nånstans + att det ser ut som det är 100 år gammalt.. Har hört att det kan öka värdena något om det finns hål i systemet. Tackar för länken dicka! |
|
|
Vad var lambdavärdet? Det verkar som att den får för mycket soppa. Tätt avgassystem hjälper. /Mats J |
|
|
Lambdan låg på 1,03 (0,97-1,03) Vad är det som är den felande länken då tro? LMM som ger för fet blandning? |
|
|
Hade själv en 740-E32 med liknande mil och värden för ett antal år sedan. Fick möjlighet att köpa ett komplett system med kattar som hade gått ca 10000 mil. Värdena kröp ner till under 10 på HC omgående. Skulle tippa på att samma gäller för dig. Är du osäker på LMM eller eller något annat så koppla upp dig mot diagnos före du gör några större investeringar. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Rotar runt lite efter nån begagnad kat som inte kostar 17 tusen för 2 st ;) Men är det ingen som vet om kattar till e32 750 passar på 740 också? Hittade ett gäng sånna när jag letade lite imorse men vill ju gärna att dem passar också :) Men sen finns det egentligen nåt som talar för att dem ska vara bättre än mina om dom nästan gått lika långt eller hur? Och köper man några löst och inte från en reservbil finns det ännu mindre garanti på att dem ska vara "hela". Mvh |
|
|
Steg 1: Se till att avgassystemet är 100% tätt och kolla värdena igen. Steg 2: Återkom hit med de nya värdena hit för en analys. Har lamdavärde nu kommit ner under 0,97 så är lambdan troligen dålig och bara du byter kan allt mycket väl fixa sig. Du ligger skapligt nära gränserna så bara du kan få bort lite soppa så tror jag både HC och CO kommer att krypa ner. Mitt HC gick från 300 till 34 när jag bytte sonden för att få lambda från 0,95 till 1,01. CO blev också utmärkt. //Magnus |
|
|
Jag vet iaf att 1 sond är bytt, men jag ficka aldrig reda på vilken av dem 2 som var bytt... Hade jag vetat då att det satt i 2 sonder så hade jag kunnat fråga det men man kan ju alltid vara lite efterklok. Vad brukar BMW ta för att kontrollera sonderna, någon som vet? |
|
|
Alt-A avgas i Uppsala har jag läst om på forumet har prisvärda katalysatorer. Lambda och kattar har livslängd på 10 år el 200000km innan de börjar bli dåliga är min referensram. Nu verkar det ju som 280000km är det som gäller i ditt fall. Mvh Asken |
|
|
Här är rätt länk till firman med bra priser Länk Mvh Asken |
|
|
Höga Co Hc värden lindras med fräsch olja i motorn, byt innan besiktingen! I kombination med 50/50 vanlig soppa och E85, får du ner värdena. |
|
Transocean |
Vet inte om Alt-a-Avgas i Uppsala men jag handlade 2 stk metalliska kattar från samma firma i Göteborg och det resulterade i att dom drog gängorna på den högre lambdan och bad mig att skaffa en ny...själv...utan att ens vara villiga att montera den om jag nu skulle hitta en. Allment otrevliga och misstänksamma var de också. Juha |
Transocean |
Sen gäller det att ha K-sprit i tanken när du skall besikta samt ha en rykande varm motor när det gäller en äldre bmw. Då går den nog igenom. Fattar inte varför det skall va så med bmw då alla mina saabar alltid går igenom utan problem med halv-varma motorer och utan k-sprit? Juha |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.