AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.149

Hur ser jag om jag har hi-fi högtalare?

En n00b fråga här på forumet: Jag har en 525i Touring -07 (före facelift). Finns det något sätt jag visuellt i bilen kan se om jag har hi-fi högtalarpaketet installerat?

BMW kunde inte ens själva klämma ur sig vad som skiljer hi-fi paketet från standardhögtalarna när jag pratade med dem (vilket förefaller högst anmärkningsvärt).
borde väl inte vara nåt problem att kolla på chassienummer hos bmw vilken orginalutrustning bilen valdes med?.

/mvh jocke
Nej då, det är inget problem och enligt specifikationen har den det.

Anledningen till att jag började tvivla är att jag för en tid sedan blev pappa och följaktligen fick börja åka i baksätet då och då. Väl där tyckte jag ljudet lät riktigt risigt och började leta varifrån ljudet egentligen kom. Jag hittade dock bara 6 ljudpunkter/högtalare (2 i vardera framdörr och 2 i taket bak = 6). Som jag förstår det ska hi-fi paketet ha 10 högtalare. Jag har sett hintar i andra trådar om att man ska "sitta" på några basar, men är det verkligen 4 bashögtalare monterade under sätena? Och ska det verkligen inte vara några högtalare i bakdörrarna?
Jag skrattar altid högt å dessa paket som ingår i bilarna. hifipaketet lullull pketet osv.

Man får oftast bäst ljud om man eftermonterar, det som ingår i dessa paket brukar oftast bara var skit.
Så är det nog förvisso, men ur mitt perspektiv vill jag först och främst säkerställa att jag åtminstone fått det jag lovats. Att det sen är skit är en helt annan femma.

Så frågan kvarstår alltså, hur kan man inne i själva bilen se om man har hi-fi paketet eller inte?
Ta bort högtalargallrena och titta vad som står på högtalaren.
OK, bra tips som jag borde tänkt på själv. Vad ska modellerna som sitter i hi-fi heta?

Och för att ytterligare specificera, var sitter högtalarna, förutom de 4 i framdörrarna och de två i taket bak?
Du borde ha några diskanter i närheten av a stolpen antingen på dörren eller på instrumentpanelen.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hej

enklaste sätter; ta bort vänster bakpanel i bagaget och se om du har denna förstärkare där Länk
i så fall har du hifi-systemet.
har du en större, avlång förstärkare har du logic7 hifi prof.

mvh
HFR
10högt..

diskanter fram och basar.

diskanter bak och basar

2 högtalare i taket.

jag får iaf detta till 10 element.

/mvh jocke
Hej "HFR" har rätt enkelt sätt att kolla,

Ett enkelt sätt till är att sätt på någon musik med diskant ljud i och sätt örat intill högtalar gallret i bakdörrarna, hör du något diskantljud har du en hifi-högtalar paket hör du inget har du den vanliga standard paketet.

detta är en ren uteslutningsmetod dvs, Hifi pakettet har högtalare monterade
i bakdörrarna där standard paketet inte har det.

mvh Martin

Tack för alla svar. Jag kollade så gott jag hann innan det blev kolsvart ikväll (har tyvärr inte möjlighet till bra belysning) och jag har förstärkaren i bak (som HFR refererar till), vilket ju innebär hi-if paket. Men...

Jag har absolut inga högtalare i bakdörrarna! WTF?! Har ni hört om någon annan som fått hi-fi-paket på övriga högtalare, men orginalbakdörrar? Ska det vara högtalare i bakdörrarna? Är ni 100% säkra? Finns det någon officiell plats där man kan kontrollera det här (eftersom BMW inte har kunnat ge mig några raka besked)?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hej

vanliga hifi har inga högtalare i bakdörrna (endast logic7 och individual hifi som har det)

för att sammanfatta:

std-systemet: 2st mellanreg i framdörrar, 2st mellanreg i taket bagageutrymmet, samt 2st basar, en under vardera stol. Tot 6 element.

hifi adderar 2st diskanter fram (i backspegelinfästningen), samt 2st diskanter i taket bak (i samma uttag som mellanreg dvs "osynliga")
tot 10 element.

hifi prof logic 7 adderar 1st center mellanreg mitt på i-brädan, samt 2st mellanreg i bakdörrar (för utökat surroundljud)
tot 13 element.

individual hifi adderar diskanter till centern (1st), samt diskanter till mellanreg i bakdörrarna (2st). dessa är koaxialt monterade.
tot 16 element.

självklart skiljer det stort i kvalitet på elementen mellan de olika systemen.

mvh
HFR
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tillägg till ovanstående är att det gäller e61, e60 och e90.

e92 och e91 med hifi/logic7 har diskanterna bak i bakpanelerna resp. bakdörrarna (istället för i hatthyllan/taket bagageutrymmet som i e60, e61 och e90)
St
36
Strebern
BMW 320d Touring -08
Det är inte så enkelt att du råkat "fadra" så allt ljud komer framifrån?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
strebern mfl:
läs tråden igen och de inlägg jag gjort ovan.

niei skriver att han har ljudpunkter i taket bak, vilket stämmer väldigt bra med att han har hifi-paketet, om du läser mina inlägg ovan.
Tack till alla för er input. Tack speciellt till HFR - precis en sån sammanställning jag var ute efter! Jag kan lugnt konstatera att jag har hi-fi paketet och sålunda fått vad jag beställt. Att jag sedan tycker ljudet i baksätet inte är något vidare kan ju enkelt förklaras med att man får vad man betalar för (och ja, jag har full koll på faden :) ).

Märkligt att inte BMW-återförsäljarna kan det här själva dock. Tur att forumet med kunniga människor finns :)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ingen fara .-)

ibland förundras man över hur lite BMW ÅF själva vet om sina produkter..

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.