|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet dilemma med min 330Ci Ac Schnitzer. Bilen har ACS chassi och är där med ytterliggare sänk gentemot M-chassit. Vid 4pers eller mer blir detta ett problem bak pga. av de fälgarna/däck som jag har på bilen, Breyton Magic 255/35-18"x9,5" med ET41. Däcken går helt enkelt i på insidan av skärmkanterna när man kör i tex.en svacka motorvägen så att det gumpar till. Bilen har underbar väghållning och ligger grymt fint på vägen med ACS chassit så det vill jag verkligen behålla så mycket jag bara kan. Även fälgarna kommer att behållas så jag söker inga tips om nya fälgar osv. ;-) Valsning är inget alternativ då det är för stor risk samt att det inte skulle avhjälpa ”felet” till 100% (enl. NFS i Malmö). Beräknar snabbt att jag skulle vilja höja bilen ca 2cm och då finns det ju ett antal andra alternativ har jag förstått... * Höja bilen bak en aning med tex. BMW M-chassi fjädrar. * Värma och stretcha ut fjädern (hos ett proffs). * Lägga in fler/byta gummiringen i fjädertallriken. * Lägga in genomslagsgummi i fjädern (absolut sista utvägen känns det som mht. väghållningen). Vad har ni erfarenhet av? Vilken åtgärd skulle ni rekommendera för att behålla de goda vägegenskaperna bilen har idag. Mvh Jimmy Länk | |
| Prova valsning kommer göra susen! Om du höjer den så kommer den ju luta framåt- o vips så är det epa stuk! | |
|
Daniel.F: Tack för tipset men läste du verkligen hela mitt inlägg? "Valsning är inget alternativ då det är för stor risk samt att det inte skulle avhjälpa ”felet” till 100% (enl. NFS i Malmö)." En höjning på ca 2 cm, tycker inte jag, skulle inte skapa Epa-stuk. Här finner du fler bilder för bedömning... Länk Mvh Jimmy Länk |
|
|
Menade OM det nu skulle ta i efter en valsning så torde det ju vara minimalt! Kanske så skulle det räcka och svarva av 1-2 mm på fälgens anläggningsyta? Det sista jag skulle göra är att höja i bak (men det är jag det) :-) Lycka till... Mvh Danne |
|
|
Tjena Jimmy! Har du fortfarande bekymmer med dina skärmkanter?! En nyfiken fråga, har du undersökt var i skärmen det tar emot? Är det plåtkanten, eller är det ovanför den i den faktiska skärmen? På min kombi tog inte hjulen emot i plåten till en början utan i framkanten på bakkjolen, och dess infästningsclips. Hade då 255/35-18" ET38 och det var ej körbart öht! Hur mycket finns att ta av från fälgens anliggningsyta, kanske inte är nåt alternativ heller iofs. Lycka till!! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tjena Rickard! Nä det blev aldrig någon valsning på NFS i Malmö i våras eftersom de tyckte att hjulen tog i så mycket i plåt-skärmkanten (avskavd lack på insidan) att en sådan valsning skulle äventyra lacken och att det då ev. skulle sprick. Även då va de inte helt 100% på att det skulle räcka så jag har lagt ner de tankarna för tillfället och kollar på andra lösningar. Fälgarna har jag fått "bedömda" och det är inte rekomenderat att svarva av på dom. Så då återstår bara att det är fjädringen som måste åtgärdas, men HUR? Erfarenheter mottages. Hur höjer jag bilen ca 2cm på bästa sätt enl. ovan? Fler förslag välkommnas oxå. Mvh Jimmy Länk |
|
|
Hej jimmy, Pontus från värmland här! Du har säkert koll på hur bakfjädringen justeras om man monterar såkallat coiloverkit på e46:a köp såkallat (coilover) kit till bak o montera under fjädern o just till önskad höjd borde funka? mvh.. |
|
|
Pontus s: Japp det har jag ganska bra kolla på och det får det nog bli ifall jag inte kan lösa det på ett bättre sätt så att jag kan behålla mitt ACS chassi. Vill helst inte byta bort det då det isf. skulle ta bort en hel del av bilens helhet som en äkta AC Schnitzer. Har fått rekomenderat av en klubb-kompis ifrån Club E46 att ta kontakt med en kille uppe i Smålandsstena som fixar både sänkning och höjning med hjälp av att värma fjädrarna. Man lämnar helt enkelt in bilen hos honom och säger hur låg resp. hög man vill ha den, naturligtvis inom rimliga gränser. I mitt fall ska det nog inte vara några problem med att alltså höja den ca 2cm. Någon som har erfarenhet av detta sätt? Mvh Jimmy Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.