|
|
|
|---|---|
|
Hello World! Jag skall (som så många andra), uppgradera ljudet i min E46 330d Touring och har i den förbindelsen försökt göra min hemläxa, men jag behöver lite hjälp för att komma igång. Bilstereopushern på orten vet inte vad "balanserad" och "differentiell" är i signalsammanhang, så dit är ingen vits att gå. Han kunde berätta att "Jo, de hade gjort ETT bygge i en E46" och "det blev inte riktigt bra", men han försökte ändå sälja samma rälet till mig (Sony ampar + Focal element) (Men han är duktig på NEONLJUS att hänga under bilen) B-) Målet är minst möjligt avvik från OEM och självklart närmast gratis :) Utgångspunkten är en bil med 16:9 navi / HIFI PRO 10 högtalare (inte H/K smörjan). Det är dock ett par ting jag funderar över i förbindelse med detta: 1. Många menar att en del 6.5" element går in i framdörrarna. (DLS bl.a). Kan någon ge mig MAX-mått (djup och dia på magnaterna) som jag kan använda utan att ta fram plasmaskäraren? 2. När man kastar ut NO(K)IA-skiten som siter i bilen, skall man då gå över till 2-vägs system fram för att det är OMÖJLIGT att finna hyffsade mellanregister med dubbla talspolar? (Telefonen brukar väl mellanregistrets andra talspole?) Har någon funnit ett mellanregister (premium) med dubbla talspolar?? 3. Längst ner i dörren bör det väl endast vara en liten BAS, inte en 2-vägs högtalare? VAR sätter ni mellanregistret? I bakdörren??? Vill inte gärna ta upp ett nytt hål i dörren för mellanregister i denna fasen. 4. Diskanter: Är dessa av god nog kvalitet för att fortsatt bruka eller bör de oxå bytas? Kanske p.g.a låg effekttålighet om inte annat? Något tips om element som passar i OEM placeringen (A-stolpen)? 5. Vad sitter det för högtalare BAK i en touring? Vad skall man byta dessa med? 2-vägs coaxial i stället för mellanregistret i bakdörren? 6. Har letat efter en AMP med balanserad differential ingång för att slippa en massa "boxar" liggandes i hela bilen (omvandlare). Någon som har något tips? Jag har kikat lite på Rockford Fosgate "PUNCH" och "POWER" -ampar, och dessa skall ha "DIFFERENTIAL INPUT". Någon som har erfarenhet med dessa? Är det bara "skit" eller skulle dessa funka i min lilla uppgradering? (Huvdenheletn lämnar inte ut "std" obalanserad lågnivå, utan en balanserad differentiell signal med ca 11 volt peak to peak.) Har hört om många som blivit plågade med massa brus och oljud efter uppgradering av amp och jag tänker inte bli en av dem. I värsta fall brukar jag hög till lågomvandlare och låter originalampen få leva vidare i bilen. 7. Tänkte sänka ner en subbas i golvet bak. Såg en STOR Pioneer med mycket låg bygghöjd (ca 10 - 12 cm) som jag blev sugen på. Bör jag bygga en "låda" på baksidan av "golvet", eller kanske det räcker med golvet / reservhjulsbrunnen som "låda"? Verkar bli lite "Micke Mus" utan en stabil låda bakom basen, men lådan blir nödvändigtvis väldigt grund med relativt liten volum då den skall dela plats med reservhjulet (om jag inte skiter i det altså)... Min plan är att hänga basen nedsänkt UNDER golvet bak, i en kraftigt förstärkt baffel, med ett skyddsgaller framför konen till dagligt bruk. På detta sätt blir gallret liggande i "flush" med golvet. För att kunna lasta okritiskt tänkte jag bygga ett runt "lock" att täcka hela basen med då det behövs. Basporten får ett finmaskigt galler för att hindra att småsaker hamnar i lådan (om jag bygger in basen). 8. Någon som vet hur stor effekt originalampen lämnar? 4x50W eller något i den duren? 9. Till sist: Focal... ??? Var ligger dessa på kvalitetsskalan? Något att ha? Jag har en känsla av att det mesta skulle bli bättre än de NOIA-elementen som sitter i original, men jag vill väl styra andan det värsta skräpet. Annars kan jag ju gå och handla audio på "Europris" / "Claes Olson" / "Biltema" för kr noll och nix... "VAMPIRE" kommer plötsligt upp i mitt huvud B-) Det blev många frågor på en gång :) Nu är inte bilaudio min starkaste sida och hemma har jag börjat anse att utseende är viktigare än sound (B&O), så jag behöver all hjälp jag kan få i detta ämne... Behöver inte på död och liv ha "high end" ala Infinity eller annat liknande, men jag vill ha en MARKANT förbättring i ljudet. (Distinkt, klart och utan fladder i basen eller burkljud). Då bilen i utgångspunkt inte är särskilt tyst invändigt skall vi låta "feinschmecker" utstyret ligga kvar på översta hyllan i butiken. ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... | |
|
Vet inte om det hjälper, men hittade lite info här: Länk |
|
|
Tack Sparc! Intressant läsning... Han konkluderar med att mellanregistret är av förhållandevis hög kvalitet och således kan sitta kvar (om original Alpine amp skall få leva kvar i bilen). Detta var bra, då slipper jag tänka på problemet med dubbla talspolar... ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Har funderat på att uppgradera högtalare själv. Vore trevligt att köpa fram-kit från tex MDS, 6.5" + diskanter. Sen skippa medföljande delningsfilter eftersom steget fixar det själv. Frågan är hur det blir med impedansen? BMW diskant är 8 ohm, basen är 2 ohm. Ett MDS kit är bägge på 4 ohm. Exempel kit: Länk Hittade även slutstegsadaptrar, multifunktionrattsadaptrar och slutsteg till E46 här. Länk. Klicka på Adapter längst upp på sidan. |
|
|
Är det inte bara H/K -steget m. DSP som har "inbyggt" delningsfilter? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
"vanliga" DSP stegen har också alla utgångarna delade aktivt. 2: Välj vilket framsystem du vill och involvera inte HF:en i det utan montera helt enkelt en egen högtalare till HF:n under instrumentbrädan elle ngn annan stanns , ett lågkvaitativt 3":s element duger bra till HF. 3: Eftersom du inte vill modifiera dörrsidorna och som jag förstår det "bara" har uttag för 2 element i varje dörr så kör du ett 2-vägs kit fram mad bas/mellanregister i det nedre uttaget och diskant i det uttaget där diskanten sitter nu. 4:De byts ihop med bas/mellanregister. 6: Vad har du för radio modul??? 7:Kasta ut reservhjulet och ersätt det med punkaspray sedan bygger du en sluten låda av reserhjulsbaljan(Plasta inuti baljan) och väljer ett element som spelar bra i den lådvolymen du får ut. 8:Tämligen ointressant då den knappt låter bättre än en bra eftermarknads HU. :Du själv måste lyssna och bilda dig en uppfattning, det är viktigast. Kvalitetsmässigt ligger focal högt upp på listan. |
|
|
Hewi: Tack för dina uttömmande svar! Ger mig lite nyanser på annan input från diverse nätläsning. "Vanliga" DSP steg ?? Jag trodde bara det var H/K som hade DSP i E30 ?? Är det inte en väldigt analog amp byggd av Alpine som sitter i minbil? (optioncodes: 609, Navigationssytem / 630, Telephone / 672, CD Changer / 676, HIFI Loudspeaker system) Svar på punkt nr 6: BM54. Så jag kan egentligen låta mina mellanregister sitta kvar i framdörrarna för HF och köra med 2 vägs nere? Det var detta jag tänkte lite på, men har inte sett att någon annan gjort detta. "Alla" brukar en MIDBAS nere + tweeter i a-stolpen...) Vad gör jag med mellanregistret i bakdörren? Låter det sitta kvar? Grunden till att jag lurade på vilken effekt original-ampen lämnar är att jag kanske börjar med att byta högtalare och låter ampen vara, samt skaffar en monoamp till suben i golvet som jag driver med en HI-LOW adapter. BAK; Skall jag satsa på samma element (2 vägs, coaxial) som jag sätter i framdörrarna? (Dessa är placerade i lastrummet, på sidan bakom ryggstödet, riktade lite snett bakåt i en E46 T). ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
... E30 i andra satsen skall naturligtvis vara E46... Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev detta.. ?? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Jag är inte så bra på systemen i E46 men alla stegen är analoga ,dsp är endast en ljudprocessor som sitter inuti vissa av steget. Till E39 finns både steg med och utan dsp och ingen av dom kommer ifrån H/K. Du har troligtvis den modellen utan dsp(annars skulle du få upp den funktionen på monitorn. Du behöver inte leta efter steg med balanserade ingångar till BM54 utan du kan helt enkelt löda på rca kontakter på BM54:ans ljud utgångar och koppla dem via isolatorer direkt till vilket vanligt steg som helst. Med 2-vägs kit menar jag ett system med separat bas/mellanreg och diskant alltså inte 2-vägs högtalare.2-vägs fram nedtill i dörrarna blir nog inte så bra. Har du idag ett 3-vägs system i framdörrarna? Kör som du skrev med de nya högtalarnas bas/mellan reg nere i dörren och de nya diskanterna i uttagen för original diskanterna , sedan kan du ju som du skrev låta hf högtalarna var som de är(fast koppla ur kablarna som går till original steget). Mellanregistret i bakdörrarna(sitter det verkligen det där?) låter du vara urkopplade då de bara kommer förstöra ljudbilden. Allt ovan är med tanken att du skall montera ett nytt steg till 2-vägs kittet och koppla ur original steget, skall du driva med original steget så måste du koppla om kablarna från stegets kanaler till front till det nya framsystemets delningsfilter. Bak: Om du inte tycker original duger så byt till 2-vägs i lämplig prisklass då de i prinsip endast är för passagerarna samt lite rearfill , du skall till 90% lyssna på framsystemet. |
|
|
Hewi: Nu blir jag lite förvirrad... Det du säger är altså att BM54 signalerar med vanlig obalanserad lågnivå mot ampen? Alla andra detaljerade ombyggningsbeskrivningar som jag funnit (amerikanska) omtalar det som problematiskt att bruka "vanliga" ampar mot HIFI pro huvudenhet, (tillverkad av Alpine) utan att bruka en omvandlare emellan. Jo, visst... det GÅR, men det låter skit... Massa problem med brus och störningar sögs det... Jag tror nu jag skall börja med att bara byta alla högtalarelement i bilen och låta originalampen vara kvar. Denna skall ju (enligt en del) vara av riktigt god kvalitet. Då Focal finns i byn så ser det ut som om det blir detta märke jag väljer. Nu dyker ett annaty spörsmål upp: Impedansen på originalbasarna fram är 2 ohm och diskanterna 8 ohm. All data jag har på Focal element indikerar 4 ohm, vet inte om det är samma för både bas / diskant, men blir impedansen ett problem mot originalampen? Svar: Ja, jag har 3-vägs system i framdörrarna. Bas i främre nerkant / Mellanreg mitt i dörren (under armstödet) och diskant i "basen" på A-stolpen (spegelfästet). Mellanregister i bakdörren, Ja... lite mot främre delen av dörren, samma typ / storlek som mellanregistret i framdörren. I tillägg så siter det två st bashögalare bak av samma typ som i framdörrarna. Dessa är plaserade på sidorna i lastrummet. När du skriver 2-vägs, menar du då co-axial 2 vägs högtalare, eller snackar du om ett högtalarelement som ger både BAS/MELLANREGISTER (MIDBAS?) och en tweeter? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Tänkte bara fylla i att jag är inne på samma spår som Marc-x, dvs endast byta elementen. Jag har ett mindre system; fram tweeter vid backspegel och bas (5") i dörr. Bak vet jag inte, men troligen liknande i hatthyllan. Lutar åt 2 x MDS 5" kit a 849kr. Länk Enda frågetecknet för mig är egentligen hur impedansen påverkar ljudet. |
|
|
Hehe.. Önskar att detta hade varit enkelt, traight forward och "logiskt" ;-) Jag föreställer mig att basarna (4 ohm mot 2 ohm originalt) blir mer tungadrivna, och diskanterna tillsavarande mer lättdrivna (4 ohm mot 8 ohm originalt). Skulle härigenom kunna se ut som om ljudbilden blir lite basfattig på låg effekt??? Detta är dock bara en gissning från min sida... Rätta mig nu den som kan detta med billjud! Hewi? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Det behöver inte bli så, för att få svar på den fråga så måste du få tag på en mätkub av originalsteget, vissa förstärkare kan lämna en bättre signal vid högre impedans. Om du oroar dig för detta så kan du löda på ett mostånd på diskanterna för att motverka denna ev. skevhet i impedansen mellan bas och diskant. Mvh/ Niclas |
|
|
Jag trodde BM54 var tillverkad av Becker , men om den är gjord av Alpine så kan jag inte svara på vad för utgångar den har men de E39 bilarna som inte har originalsteg har likadana radio moduler i navi pro(högtalarna är kopplade direkt på radiomodulen) som de bilarna som har originalsteg(HiFi-Pkt samt Top HiFi Dsp-pkt) så de har alltså vanlig högnivå ut och originalstegen är booster kopplade. Det man behöver koppla imellan(vissa har tom hoppat över det) är en isolator för att ta bort ev likspänning , utsignalen är dock ganska hög och om du då gainar stegen för mkt så får du störningar(vinande ljud). Vad är det för omvandlare du läst om? När jag skriver 2-vägs kit pratar jag om det senare som du gissade på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.