|
|
|
|---|---|
|
Skall byta ut mina slitna bakdäck. Har bra Dunlop sport sp8000 fram (235/17). På däckonline hittar jag tre varianter av Dunlop i dimension 255/40/zr17: SP Sport 2000E SP Sport 8000 SP Sport 9000 Kan någon berätta vad det är för skillnad på dessa ? | |
|
Med tanke på att det skiljer några enstaka kronor skulle jag välja det senaste, 9000. Tyvärr vet jag inte vad som skiljer mer än att det senare är den senaste "årsmodellen". |
|
| Såg nu att du hade 8000 fram, hade för bråttom... Då skulle jag nog välja samma förresten. | |
|
Ja det var min första tanke också ! Vill bara kolla om det var något annat att tänka på ! |
|
| Vad heter det dunlop däcket som bmw rekomenderar? | |
|
2000 E är rek av bmw. har haft dessa och ångrar att jag inte tog dem igen. Skulle det vara 4 nya skulle jag rekomdera dem. De har inget V mönster för lägre ljudnivå. M.V.H Tommy |
|
|
ps hade nog tagit likadana som fram ds M.V.H Tommy |
|
|
Står inte överdrivet mycket på Dunlops hemsida men som jag tolkar det så är 2000 mer åt komforthållet och 8000 och framförallt 9000 åt det sportiga. Har själv 2000 i dim 225/45-17 på min 320d och är nöjd med dessa. Har ingen erfarenhet av de andra men jag håller med **Bure om att icke V-mönster är att föredra. Tystare och sliter inte snett lika lätt. Det är ju enkelt att välja likadana som man redan har när man bara ska byta två men då fastnar man ju med samma däck alltid då det är sällan alla fyra behöver bytas samtidigt. Ska du inte välja 8000 så kan du ju även titta på andra märken. Funderar själv på Continental Sport Contact 2 när jag köper nästa gång till någon av de andra bilarna. 320'n ska säljas. Continental verkar ligga någon hundralapp över Dunlop men ska vara ett mycket bra däck. ___ //Ulf |
|
| Min erfarenhet av conti däcken är att de låter mycket då är f1,orna tystare. | |
|
tryffen: intressant, har inte haft några av däcken på en BMW men på min fd V70 så satt det Conti bak när jag köpte den. Jag körde dessa till dom var riktigt dåliga och bytte sedan till GY F1. Upplevde GY som mer högljudda samt att dom kändes mer trögrullade. Men läser man tyska däcktester så noterar dom samma som du säger om Conti, ett mycket bra däck på både vått och torrt, lågt rullmotstånd men ett något högre ljud. För övrigt får även Dunlop 9000 kritik för både högt ljud och att dom slits snabbt. GY F1 får bättre betyg än båda dessa däck och anses vara tysta. Samtidigt får ett däck som Kumho Ecsta KU31 ännu bättre betyg. ___ //Ulf |
|
|
ingen som kikat på Fulda Carat Exelero? Farsan köpte nyligen fulda däck o har kört med dessa i sommar,ser inte att de legat på en sommar,ser orörda ut. Continental är nog ett däck jag aldrig skulle välja,pendlar ca 13 mil/dag i en v70 från 04 där däcken (som är conti) sjunger nått sjukt. T.o.m mina federal låter mindre trots att de inte är tysta nu när de är slitna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.